KWIECIEŃ 2023 – zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
TEMATYKA TYGODNIOWA:
Wielkanocny czas (03.04–07.04.)
Morskie przygody(11.04.–14.04.)
Ekologia na co dzień (17.04.–21.04.)
Mieszkańcy domu i zagrody (24.04.–28.04.)
Tydzień 1: WIELKANOCNY CZAS
- dzieci poznają wybrane symbole, tradycje i zwyczaje związane z Wielkanocą
- opowiadają o tradycjach wielkanocnych kultywowanych w domu rodzinnym
- klasyfikują przedmioty ze względu na określone cechy
- prowadzą hodowlę wybranych roślin, poznają zasady dbania o rośliny
- aktywnie uczestniczą w eksperymentach, próbują wyciągać z nich proste wnioski
- wyrażają swoje emocje za pomocą miny i gestu
- próbują odczytać szyfry według przyjętego kodu
- przeżywają pozytywne emocje płynące ze wspólnej zabawy
- starają się przestrzegać zasad obowiązujących w grupie
- kształtują poczucie przynależności do rodziny i narodu poprzez obchodzone tradycje i zwyczaje
Tydzień 2: MORSKIE PRZYGODY
- dzieci rozpoznają i nazywają niektóre rodzaje środków transportu morskiego
- wzbogacają wiedzę z zakresu akwenów wodnych, flory i fauny mórz i oceanów
- rozumieją, że woda zmienia stany skupienia pod wpływem temperatury
- określają, które przedmioty toną w wodzie, a które utrzymują się na powierzchni
- tworzą konstrukcje płaskie i przestrzenne z różnorodnego materiału, wykorzystują właściwe sposoby łączenia, montowania
- posługują się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni
- zwracają się bezpośrednio do rozmówcy, starają się mówić poprawnie
- starają się zrozumieć sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków, oznaczeń i symboli
- odróżniają elementy świata fikcji od rzeczywistości
- rozumieją znaczenie przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu
- poznają zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać podczas przebywania blisko akwenów wodnych
- rozumieją wpływ zanieczyszczenia środowiska na funkcjonowanie ludzi, zwierząt i roślin
Tydzień 3: EKOLOGIA NA CO DZIEŃ
- dzieci rozpoznają znaki ekologiczne, wykazują się wiedzą na temat ekologii
- poszerza wiedzę na temat segregacji śmieci i recyklingu
- orientują się, jakie działania człowieka degradują środowisko
- ćwiczą umiejętność sprawnego segregowania drobnych przedmiotów
- tworzą prace, wykorzystując odpady
- poznaje wartość pieniądza
- zgłębiają wiedzę na temat wartości odżywczych w różnych produktach
- kształtują prawidłowe reakcje na negatywne zmiany w otoczeniu przyrodniczym poprzez aktywny udział w oszczędzaniu jej zasobów, m.in. oszczędzanie wody i energii
- prezentują swoje umiejętności przed publicznością, przełamując swoje ograniczenia
- odczuwają więź z grupą rówieśniczą i aktywnie włączają się w podejmowane działania
Tydzień 4: MIESZKAŃCY DOMU I ZAGRODY
- dzieci wiedzą, czym jest gospodarstwo wiejskie
- odróżniają wieś od miasta
- zauważają postęp techniczny
- rozpoznają i naśladują wybrane dźwięki
- poznają i utrwalają nazwy młodych gatunków zwierząt mieszkających na wsi
- łączą w pary te same gatunki zwierząt dorosłych z młodymi
- klasyfikują zwierzęta na te, które mieszkają na wsi oraz w domu
- wymieniają, jakie zwierzęta można hodować w domu
- próbują wskazać czego potrzebują zwierzęta mieszkające w klatce, akwarium oraz terrarium
- ćwiczą motorykę małą
- rozumieją, że nabywanie sprawności fizycznej wymaga systematycznych ćwiczeń, wytrwałości, przełamywania słabości i treningu
- rozwijają empatyczny stosunek do zwierząt i wykazują wrażliwość na ich los
- rozumieją, że posiadanie zwierzęcia to odpowiedzialność
- wiedzą, jak zachować się w stosunku do nieznanych zwierząt
W tym miesiącu uczymy się piosenki: „Ziemia – wyspa zielona”
(muzyka: Andrzej Nowak, słowa: Halina Cenarska)
1.Nie warto mieszkać na Marsie,
nie warto mieszkać na Wenus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze –
powtarzam to każdemu.
Ref. Bo ziemia to wyspa, to wyspa zielona
wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany.
2.Chcę poznać życie delfinów
i wiedzieć co piszczy w trawie
zachwycać się lotem motyla
i z kotem móc się bawić.
Ref. Bo Ziemia to wyspa…
3.Posadźmy kwiatów tysiące,
posadźmy krzewy i drzewa,
niech z nieba uśmiecha się słońce,
pozwólmy ptakom śpiewać.
Ref. Bo ziemia to wyspa, to wyspa zielona
wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany/x2.
Poznajemy wiersz: „Ziemia – nasza planeta”
Ziemio!
Nie chcemy abyś była zniszczona,
chcemy żebyś była cała zielona,
więc przysięgę Ci składamy,
że zniszczyć Ciebie nie damy!