PAŹDZIERNIK 2021- ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE
PAŹDZIERNIK
TEMATYKA TYGODNIOWA:
I. JESIEŃ W SADZIE. (4-8.10.2021)
II. SMACZNE WARZYWA. (11-15.10.2021)
III. JAKI JESTEM. (18-22.10.2021)
IV. MOJE ZMYSŁY. (25-29.10.2021)
I. Tydzień:
– Rozpoznajemy i nazywamy jabłka, gruszki, śliwki.
– Wielozmysłowo poznajemy owoce (jabłko, śliwka, gruszka, banan, pomarańcza, mandarynka, cytryna).
– Segregujemy owoce wg rodzaju, liczymy i porównujemy ilość owoców.
– Wymieniamy owoce, które nie rosną w Polsce.
– Stosujemy słowa: na, pod, obok.
– Rozpoznajemy i nazywamy kolory- żółty, czerwony, zielony.
– Wiemy, że należy myć owoce przed jedzeniem.
– Odpowiadamy na pytania dotyczące opowiadania.
– Tworzymy kompozycję z pokrojonych i umytych owoców.
– Lepimy jabłuszko z masy solnej.
– Próbujemy wspólnych zabaw z innymi dziećmi.
– Uczestniczymy w zabawach ruchowych oraz zabawach na świeżym powietrzu.
– Rytmicznie poruszamy się przy muzyce.
II. Tydzień:
– Wielozmysłowo poznajemy wybrane warzywa.
– Rozpoznajemy i nazywamy wybrane warzywa.
– Wymieniamy kolory wybranych warzyw.
– Używamy określeń: mały, duży, długi, krótki.
– Liczymy warzywa, określamy ich wygląd.
– Rozpoznajemy obrazek po opisie.
– Malujemy palcami.
– Stemplujemy kartki stemplami z warzyw.
– Stosujemy zwroty grzecznościowe odpowiednie do sytuacji.
– Mówimy o tym, co nas cieszy, a co smuci.
– Ćwiczymy zdejmowanie i zakładanie ubrań, butów.
– Ćwiczymy samodzielność podczas korzystania z toalety, mycia zębów, rąk.
– Samodzielnie spożywamy posiłki, doskonalimy posługiwanie się łyżką i widelcem.
– Rozumiemy, dlaczego powinniśmy spożywać owoce i warzywa.
III. Tydzień:
– Prawidłowo wskazujemy i nazywamy wybrane części ciała.
– Nabywamy koordynację wzrokowo-ruchową, np. poprzez powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
– Rozwijamy orientację w schemacie własnego ciała.
– Poznajemy własne możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
– Dzielimy się zabawkami z innymi dziećmi.
– Wypowiadamy się na temat swoich upodobań.
– Określamy swoje cechy fizyczne: płeć, wiek, kolor oczu.
– Podajemy swoje imię i nazwisko.
– Uczymy się współdecydowania o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw.
– Uważnie słuchamy rozmówcy, odpowiadamy na pytania.
– Mówimy o tym, co nas złości, a czego się boimy.
– Dbamy o zabawki i inne przedmioty w sali.
– Uczestniczymy w zabawach ruchowych, muzycznych; bawimy się na świeżym powietrzu, wykorzystując urządzenia i zabawki znajdujące się w ogrodzie.
– Budujemy dowolne konstrukcje z wybranych klocków.
IV. Tydzień:
– Rozpoznajemy przedmioty za pomocą dotyku, wzroku i słuchu.
– Wymieniamy, do czego służą narządy zmysłów (oczy, uszy, usta, nos, ręka).
– Uczestniczymy w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
– Wskazujemy i nazywamy wybrane części ciała.
– Słuchamy różnych odgłosów przyrody, rozpoznajemy je.
– Wypowiadamy się prostymi zdaniami.
– Obserwujemy środowisko przyrodnicze; zwracamy uwagę na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
– Bawimy się z innymi dziećmi, dzielimy się zabawkami.
– Liczymy palce, przedmioty itp.
– Rozwijamy sprawność całego ciała (w toku wykonania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych).