PAŹDZIERNIK- ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE
TEMATYKA TYGODNIOWA:
I. JESIEŃ W SADZIE (02.10.-06.10.)
II. JESIEŃ W OGRODZIE (09.10.-13.10.)
III. JESIENNY KRAJOBRAZ (16.10.-20.10.)
IV. DESZCZOWA POGODA (23.10.-27.10.)
Tydzień 1- Jesień w sadzie
- dzieci poszerzają wiedzę o owocach dojrzewających jesienią oraz poznają ich cechy;
- poznają nazwy niektórych drzew owocowych;
- rozwijają umiejętność wypowiadania się na określony temat;
- doskonalą umiejętność słuchania ze zrozumieniem;
- rozwijają słuch fonematyczny;
- kształtują sprawność manualną;
- rozwijają umiejętność klasyfikacji;
- doskonalą umiejętność przeliczania;
- uczestniczą w zabawach badawczych;
- kształtują wrażliwość i pamięć muzyczną;
- rozwijają sprawność motoryki dużej;
- rozwijają umiejętność zgodnej współpracy w grupie;
Tydzień 2- Jesień w ogrodzie
- dzieci rozpoznają i nazywają niektóre warzywa;
- poszerzają słownictwo czynne o pojęcia związane z warzywami;
- odróżniają, które warzywa rosną pod ziemią, a które nad ziemią;
- rozpoznają i nazywają części warzyw (skórka, pestki, miąższ)
- rozwijają ciekawość poznawczą;
- rozwijają umiejętność zauważania rytmów i ich odtwarzanie;
- poznają niektóre właściwości warzyw;
- doskonalą orientację w przestrzeni;
- rozwijają umiejętności muzyczne i sprawność ruchową;
- doskonalą umiejętność czekania na swoją kolej;
- doskonalą umiejętność pracy w parach;
Tydzień 3- Jesienny krajobraz
- dzieci odróżniają środowisko parku i lasu;
- poszerzają słownik czynny o pojęcia związane z ptakami;
- rozwijają empatię i odpowiedzialność;
- doskonalą umiejętność przeliczania, określania liczebności zbiorów: mniej, więcej, tyle samo;
- rozwijają umiejętność manipulowania przedmiotami;
- utrwalają informacje o skarbach jesieni;
- ćwiczą pamięć;
- rozwijają słuch muzyczny i percepcję słuchową;
- rozwijają sprawność manualną i kreatywność;
- rozwijają samodzielność;
Tydzień 4- Deszczowa pogoda
- dzieci poznają pojęcie „troska”, a także doskonalą umiejętność wypowiadania się na tematy związane z uczuciami;
- rozwijają umiejętność nazywania emocji;
- ćwiczą wyobraźnię;
- poznają znaczenie słowa szaruga;
- doskonalą świadomość fonologiczną;
- ćwiczą i nazywają kierunki w przestrzeni;
- utrwalają zasady bezpieczeństwa podczas wykonywania eksperymentów;
- doskonalą umiejętność wygrywania i przegrywania podczas zabawy;
Poznamy piosenkę „Tańcowała jesień”
(sł. S. Karaszewski, muz. T. Strąk)
1.Tańcowała jesień
w lesie zamaszyście.
Żółte, rude i brązowe
z drzew zrywała liście.
ref.: Tańcowała jesień, kolorowa jesień. (x4)
2.Postrącała w parku
żołędzie, kasztany,
rozrzuciła na trawniku
liśćmi przysypanym.
ref.: Tańcowała jesień, kolorowa jesień. (x4)
3.Tańcowała jesień
w sadzie, razem z deszczem.
Jabłek, gruszek nazrywała,
lecz jej mało jeszcze.
ref.: Tańcowała jesień, kolorowa jesień. (x4)
4.Z wiatrem się kłóciła,
darła białe chmury,
aż się słońce obudziło
i spojrzało z góry.
ref.: Tańcowała jesień, kolorowa jesień. (x4)
Nauczymy się wierszyka pt. „Deszczyk” autorstwa K. Tomiak- Zaremby
Pierwsza kropla spadła na nos,
(dzieci pokazują kciuk jednej dłoni, a palcem wskazującym drugiej dotykają nosa)
druga wprost do oka.
(pokazują dwa palce na jednej dłoni, a palcem wskazującym drugiej dotykają powieki)
Trzecia mi zmoczyła czoło,
(pokazują trzy palce jednej dłoni, a palcem wskazującym drugiej dotykają czoła)
pada deszcz z wysoka.
(wyciągają dłonie do góry)
Kap, kap, lecą krople z nieba,
(poruszają palcami z jednoczesnym opuszczaniem dłoni)
parasol rozłożyć trzeba!
(jedną dłoń ustawiają pionowo i przykrywają drugą, z której tworzą „daszek”)