PAŹDZIERNIK – zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
TEMATYKA TYGODNIOWA:
Zwierzęta jesienią (29.09–03.10.)
Pogoda w kratkę (06.10.–10.10.)
Zdrowie na talerzu (13.10.–17.10.)
Bajkostwory i potwory (20.10.–24.10.)
Album rodzinny (27.10.–31.10.)
Tydzień 1: ZWIERZĘTA JESIENIĄ
- dzieci wzbogacają wiadomości n/t mieszkańców lasu
- kształtują umiejętność wypowiadania się na podany temat
- czerpią radość z bliskości świata przyrody
- próbują porządkować wybrane obiekty wg kryterium wielkości
- odczuwają satysfakcję z wytworów własnej pracy
- rozwijają umiejętność przeliczania
- utrwalają zasady odpowiedniego zachowania się w parku i w lesie
- rozwijają wrażliwość w stosunku do świata roślin i zwierząt
Tydzień 2: POGODA W KRATKĘ
- dzieci kształtują umiejętność wyrażania i rozpoznawania emocji
- poznają sposoby radzenia sobie z uczuciem nudy
- kształtują umiejętność tworzenia rymów
- wzbogacają swoją wiedzę o zjawiskach atmosferycznych
- poznają figurę geometryczną – koło
- doskonalą umiejętność skupienia uwagi
- wiedzą, że należy ubierać się odpowiednio do panujących warunków atmosferycznych
- uczą się dzielenia swoimi odczuciami z innymi osobami
- kształtują wrażliwość na potrzeby rówieśników
Tydzień 3: ZDROWIE NA TALERZU
- dzieci wzbogacają swoją wiedzę przyrodniczą
- starają się rozpoznawać wybrane warzywa i utrwalają ich nazwy
- doskonalą umiejętność przeliczania i kategoryzowania
- próbują wyrażać swoje potrzeby
- kształtują umiejętność sylabizowania
- rozwijają swoją sprawność manualną
- doskonalą umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi dziećmi
- utrwalają zdrowe nawyki żywieniowe
Tydzień 4: BAJKOSTWORY I POTWORY
- dzieci poznają emocję strachu
- wzbogacają swoje słownictwo
- rozwijają swoją wyobraźnię
- kształtują umiejętność opisywania zwierząt
- poznają wybrane znaki umowne
- rozwijają umiejętność krytycznego myślenia oraz zmysł estetyczny
- są wdrażane do stosowania wybranych strategii radzenia sobie z emocjami
- starają się przestrzegać ustalonych zasad zabawy
Tydzień 5: ALBUM RODZINNY
- dzieci kształtują umiejętność określania podstawowych stopni pokrewieństwa w rodzinie
- wypowiadają się na forum grupy
- kształtują umiejętność rysowania ludzkiej twarzy
- rozwijają umiejętność koncentracji uwagi
- próbują pracować na materiale symbolicznym
- doskonalą pamięć słowną i muzyczną
- kształtują umiejętność konstruowania własnych wypowiedzi
- próbują tworzyć i kontynuować podane rytmy
- poznają figurę geometryczną – kwadrat
- rozwijają umiejętność współpracy
- starają się nazywać i rozpoznawać wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi
- stosują zwroty grzecznościowe
W tym miesiącu uczymy się piosenki: „Dwa malutkie jeże”
(muzyka i słowa: U. Pakuła)
Ref. Dwa malutkie jeże,
jadą na rowerze,
idą leśną drogą,
tupią jedną nogą.
1.Gdy dzień w noc się zmienia,
szukają jedzenia,
zjadają robaki,
owady, ślimaki.
Ref. Dwa malutkie jeże,
jadą na rowerze,
idą leśną drogą,
tupią jedną nogą.
2.Nie robią zapasów,
mieszkają wśród lasów,
śpią pod gałęziami,
nie jedzą salami.
Poznajemy wiersz: „Jesteśmy przedszkolakami”
Rączki czyste mamy,
grzecznie się witamy.
Zgodnie się bawimy,
z nikim się nie kłócimy.
Dorosłych słuchamy,
po sobie sprzątamy.
Jesteśmy przedszkolakami,
więc ubieramy się sami.
