KWIECIEŃ
Kwietniowe spotkania z dogoterapią wprowadziły dzieci w radosny, świąteczny nastrój. Wspólna aktywność z psami stała się okazją do budowania pozytywnych emocji, ale również do rozwijania ważnych umiejętności – szczególnie w zakresie motoryki małej, precyzji ruchów oraz percepcji sensorycznej.
Zajęcia odbywały się w atmosferze ciepła i uważności. Dzieci, w kontakcie z psem, angażowały się w działania, które wymagały skupienia, delikatności i kontroli nad ruchem. Poprzez bliski kontakt z różnorodnymi materiałami oraz bodźcami dotykowymi i dźwiękowymi, rozwijały swoją wrażliwość zmysłową i uczyły się świadomego odbierania otoczenia.
W kwietniu nie zabrakło też elementów nawiązujących do świąt – motywy wielkanocne wplecione w aktywności z psem dodawały zajęciom wyjątkowego charakteru, wzmacniając dziecięce zaangażowanie i radość z uczestnictwa.
Spotkania te nie tylko wspierały rozwój psychoruchowy dzieci, ale także pomagały im budować pewność siebie i poczucie sprawczości – w spokojnej, serdecznej atmosferze, jaką tworzyły obecność psa i bezpieczna relacja z prowadzącymi.
Opis zajęć: Anna Szweda
MARZEC
W marcu dzieci kontynuowały swoją przygodę z dogoterapią, która jak zawsze łączyła radość, bliskość ze zwierzęciem i rozwój na wielu poziomach. Spotkania z Polą i Jagodą stwarzały przestrzeń do działania, budowania relacji i odkrywania nowych możliwości w atmosferze zaufania i spokoju.
Tym razem dzieci miały okazję poznać, jak wygląda codzienna praca psa terapeutycznego – od podstaw szkolenia, aż po jego zadania podczas spotkań z ludźmi. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również ciekawostki o psach wystawowych – dzieci dowiedziały się, jak są one przygotowywane do pokazów, jak się prezentują i jak ważne są opieka, cierpliwość i wzajemna relacja z opiekunem.
W trakcie zajęć nie zabrakło zabaw i ćwiczeń wspierających rozwój zręczności, precyzji oraz współpracy oko–ręka. Dzieci uczestniczyły też w działaniach stymulujących zmysły – dotykały, słuchały, obserwowały i doświadczały otoczenia w różnorodny sposób. Sensoplastyczne aktywności dodatkowo pobudziły ich kreatywność i otwartość, dając im swobodę działania i radość tworzenia.
Marcowe spotkania pokazały, że kontakt z psem to nie tylko zabawa, ale też bezpieczna przestrzeń do nauki, wyrażania emocji i budowania pewności siebie. Każde zajęcia były okazją do wzmocnienia dziecięcej ciekawości, wyobraźni i odwagi w podejmowaniu nowych wyzwań.
Opis zajęć: Anna Szweda
LUTY
W lutym odbyły się kolejne zajęcia z dogoterapii, które miały na celu przełamywanie lęku i łagodzenie stresu u dzieci poprzez bezpieczny kontakt z psem. Dzieci kontynuowały pracę z Polą oraz Jagodą, co pomogło im rozwijać zdolności motoryczne i zwiększać koordynację ręka- oko.
Spotkania te, były okazją do przełamywania lęku przed psami, stymulowania zmysłów, takich jak wzrok, słuch i dotyk oraz mobilizacji dzieci do podejmowania działań w formie zabaw i ćwiczeń. Poprzez różnorodne aktywności, dzieci miały możliwość pracy nad motoryką małą i dużą, a także nawiązywania więzi z psem w rytm wspólnych zabaw. Obecność psa stanowiła naturalne źródło relaksu i wyciszenia, a także doskonałą motywację do aktywności fizycznej i emocjonalnej. Zajęcia te skutecznie wspierają rozwój dzieci, budując pewność siebie i otwartość na nowe doświadczenia.
Opis zajęć: Anna Szweda
STYCZEŃ
20 stycznia 2025r. w Publicznym Przedszkolu w Warszowicach rozpoczęły się zajęcia z dogoterapii, realizowane w ramach projektu „W pawłowickiej gminie każdy przedszkolak się rozwinie”, finansowanego przez Fundusz Europejski dla Śląska 2021-2027. Zajęcia skierowane są dla przedszkolaków, a towarzyszyły im dwa psy: Pola- owczarek niemiecki oraz Jagoda- Airedale terrier.
Spotkania stanowiły doskonałą okazję do rozwijania motoryki małej i dużej, poprzez ćwiczenia wspierające koordynację, równowagę i precyzyjne ruchy. Dzieci miały także możliwość ćwiczenia myślenia przestrzennego oraz stymulowania zmysłów wzroku i dotyku podczas interakcji z psami. Przedszkolaki zapoznały się z zasadami bezpiecznego kontaktu z czworonogami, regulaminem zajęć oraz podstawowymi sygnałami mowy ciała psów. Obecność zwierząt wywołała radość i otwartość wśród dzieci, umożliwiając im nawiązanie pierwszych relacji z psami.
Zajęcia pomagały także przełamać lęk u dzieci, które stopniowo oswajały się z obecnością psów i zyskiwały większą pewność siebie w interakcji z nimi. Wspólne zabawy, pełne radości i pozytywnych emocji, stanowiły świetną okazję do nauki, rozwoju i integracji.
Opis zajęć: Anna Szweda