WRZESIEŃ 2021- ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE
WRZESIEŃ
TEMATYKA TYGODNIOWA:
I. i II. PIERWSZY RAZ W PRZEDSZKOLU.(01.-17.09.2021)
III. NADESZŁA JESIEŃ. (20.-24.09.2021)
IV. CO ROBIĄ ZWIERZĘTA JESIENIĄ? (27.09.-01.10.2021)
I. i II. Tydzień;
– Przestrzegamy ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
– Uczestniczymy w zabawach ruchowych: rozwijających reakcję na sygnał słowny oraz ruchowo- naśladowczych.
– Poznajemy zasady bezpiecznej zabawy w ogrodzie.
– Uczestniczymy w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
– Ćwiczymy chodzenie w parach.
– Samodzielnie się rozbieramy.
– Rozpoznajemy i naśladujemy emocje- złość, smutek, radość, strach.
– Przedstawiamy się podając swoje imię, wymieniamy imiona kolegów i koleżanek.
– Wiemy, że należy po sobie sprzątać zabawki oraz że nie wolno ich niszczyć.
– Rozpoznajemy i nazywamy swój znaczek rozpoznawczy, odszukujemy go w sali, szatni i w łazience.
– Stosujemy określenia: na, pod, obok.
– Ćwiczymy pamięć wymieniając to, co przedstawiała schowana tablica.
– Doskonalimy umiejętności manualne rwąc papier na paski i układając z nich kompozycję.
III. Tydzień:
– Uczestniczymy w zabawach ruchowych: orientacyjno- porządkowych, rozwijających spostrzegawczość i utrwalających znajomość kolorów.
– Uczestniczymy w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
– Pokazujemy dane emocje za pomocą ruchu, gestu, mimiki.
– Porządkujemy zabawki po skończonej zabawie.
– Uważnie słuchamy tekstów literackich (wierszy, bajek, opowiadań),.
– Wypowiadamy się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu.
– Wyszukujemy takie same przedmioty, obrazki.
– Słuchamy piosenek w wykonaniu nauczyciela i włączamy się we wspólny śpiew, uczestniczymy w zabawach rytmicznych, muzyczno- ruchowych; rozpoznajemy dźwięki- wysokie i niskie.
– Obserwujemy w sposób bezpośredni zmiany zachodzące w przyrodzie, oglądamy drzewa znajdujące się w bliskim otoczeniu.
-Wielozmysłowo poznajemy liście, segregujemy je wg kształtu. Wymieniamy nazwy wybranych drzew.
– Liczymy w zakresie trzech.
IV. Tydzień:
– Uczymy się zakładania ubrań, butów.
– Doskonalimy samodzielne spożywanie posiłków- prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
– Nabywamy sprawność manualną (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
– Kształcimy koordynację wzrokowo- ruchową, np. poprzez powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
– Rytmicznie poruszamy się przy muzyce.
– Rozwijamy orientację w schemacie własnego ciała.
– Odtwarzamy ruchem całego ciała sposoby poruszania się zwierząt.
– Rozpoznajemy i nazywamy wybrane zwierzęta leśne, naśladujemy głosy niektórych z nich.
– Wiemy, że zwierzęta odczuwają; wyrażamy opiekuńczy stosunek względem nich.
– Obserwujemy środowisko przyrodnicze; zwracamy uwagę na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
– Podejmujemy próby wspólnych zabaw, dzielimy się zabawkami z innymi dziećmi.
– Stosujemy formy grzecznościowe względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy).
– Wypowiadamy się prostymi zdaniami, odpowiadamy na pytania dotyczące utworu literackiego.