ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE – KWIECIEŃ 2023
TEMATY KOMPLEKSOWE:
I RADOSNA WIELKANOC (3.04.2023 – 7.04.2023)
II MORSKIE OPOWIEŚCI (11.04.2023 – 14.04. 2023)
III EKO STYLEM ŻYCIA (17.04.2023 – 21.04.2023)
IV STRAŻNICY KSIĄŻEK (24.04.2023 – 28.04.2023)
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA:
I RADOSNA WIELKANOC (3.04.2023 – 7.04.2023)
- wzbogaca wiedzę o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Wielkanocy;
- interesuje się przyrodą, rozwojem roślin i zwierząt;
- kultywuje zwyczaje i tradycje regionalne oraz rodzinne;
- doskonali umiejętność rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
- doskonali umiejętność rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby;
- doskonali orientację w przestrzeni sieci kwadratowej;
- poszerza znajomość liter: litery „j, J”;
- tworzy i odczytuje szyfry według przyjętego kodu;
- pełni role gospodarza podczas występu dla dzieci, które rozpoczną edukację w naszym przedszkolu;
- estetycznie wykonuje niespodziankę wielkanocna dla rodziców;
II MORSKIE OPOWIEŚCI (11.04.2023 – 14.04.2023)
- kształtuje chwyt dłoni podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;
- doskonali umiejętność współpracy, dzielenia się zadaniami, wykonywania przydzielonych zadań;
- doskonali umiejętność rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. alfabet Morse’a, sygnały świetlne, dźwiękowe;
- rozwija zainteresowania osiągnięciami, wynalazkami człowieka;
- wzbogaca wiedzę na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych;
- rozwija zainteresowania literami i czytaniem, doskonali umiejętności rozpoznawania liter, odczytywania krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter;
- doskonali umiejętność odpowiadania na pytania, opowiadania o zdarzeniach z przedszkola, objaśniania kolejności zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układania historyjki obrazkowej, recytowania wierszy, układania i rozwiązywania zagadek;
- doskonali umiejętność klasyfikowania jakościowego i ilościowego przedmiotów;
- doskonali umiejętność tworzenia i odtwarzania rytmicznych układów;
- doskonali umiejętność przeliczania, dodawania i odejmowania w zakresie 9;
- kształtuje umiejętność tworzenia i odczytywania zapisów działań matematycznych;
III EKO STYLEM ŻYCIA (17.04.2023 – 21.04.2023)
- doskonali umiejętność tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych, wykonywania prac plastyczno – technicznych, organizowania i sprzątania miejsca zabawy;
- kształtuje postawę godzenia się z porażką czy przegraną, radości i sukcesów innych;
- kształtuje potrzebę reagowania na zauważone zagrożenia lub krzywdę wyrządzana zwierzętom oraz empatycznego stosunku do świata przyrody;
- kształtuje postawę proekologiczną w codziennym życiu (segregacja odpadów, oszczędzanie wody i energii);
- interesuje się czytaniem i literami: litery: g, G;
- kształtuje umiejętność czytania prostych wyrazów i tekstów z poznanych liter;
- rozwija swoją kreatywność i wyobraźnię przez łączenie technik plastycznych;
- doskonali umiejętność wykorzystywania piktogramów do kodowania informacji;
- doskonali umiejętność dodawania i odejmowania na konkretach i zbiorach zastępczych;
- kształtuje umiejętność stosowania symboli matematycznych i prawidłowego ich odczytywania;
- poszerza wiadomość o zagrożenia dla przyrody wynikające ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka (zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby);
- poszerza wiadomości na temat sposobów redukowania niekorzystnego wpływu na przyrodę przez działania proekologiczne i stosowanie różnych form ochrony przyrody;
IV STRAŻNICY KSIĄŻEK (24.04.2023 – 28.04.2023)
- kształtuje umiejętność dostrzegania wpływu książek na emocje i nastrój;
- doskonali umiejętność przestrzegania reguł w grach planszowych (konstruowanie gier, ustalanie zasad, rozgrywanie gier zgodnie z przyjętymi regułami);
- kształtuje świadomość narodową i poczucie dumy z faktu bycia Polakiem, przez dostrzeganie piękna: języka, literatury;
- kształtuje umiejętność i dostrzegania różnic między książkami;
- kształtuje umiejętność konstruowania wypowiedzi poprzez zachęcanie do opowiadania o swoich ulubionych książkach i bohaterach;
- poszerza słownik czynny i bierny związany z tematyką książek, czytelnictwem;
- doskonali umiejętność odtwarzania według wzoru oraz do układania własnych kompozycji z mozaiki geometrycznej;
- doskonali umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi;
POZNAJEMY NASTĘPUJĄCĄ PIOSENKĘ:
„Dbaj o Ziemię”
- Nie rzucaj papierków na trawę
Nie zaśmiecaj Ziemi.
I pomóż nam dbać o planetę,
Niech wszystko się zazieleni.
Ref. Bo Ziemia to nasz dom
Mieszkamy właśnie tu,
Gdzie się roztacza w krąg
Wiosenny zapach bzu.
- Nie zrywaj i nie łam gałązek.
Nie strasz zwierząt w lesie.
Przyroda ci wnet podziękuje,
Na listkach szczęście przyniesie.
Ref. Bo Ziemia to nasz dom..
UCZYMY SIĘ TEŻ WIERSZYKA:
„Kapryśna pogoda”
Siedzi natura i myśli sobie.
Och ja tu zaraz porządek zrobię.
Wnet pory roku do niej przygnały
i różne aury zaplanowały.
Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,
słoneczko coraz mocnej przygrzewa.
Często śnieg z deszczem i grad popada,
jednak dni ciepłych znaczna przewaga.
Lato przychodzi zaraz po wiośnie.
Wszyscy witają lato radośnie.
Czyściutkie niebo, upały duże
zachody słońca i groźne burze.
Razem z jesienią ulewne deszcze.
Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.
Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,
słońce ukryte ciągle za chmurą.
A kiedy zima sroga przybędzie,
lekki, puszysty śnieg sypać będzie.
Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,
będą panować wtedy na świecie.