ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE – LISTOPAD
TEMATY KOMPLEKSOWE:
I DBAMY O BEZPIECZEŃSTWO (31.11.2022 – 4.11.2022)
II KOCHAMY CIĘ, POLSKO (7.11.2022 – 10.11. 2022)
III DESZCZEM MALOWANE (14.11.2022 – 18.11.2022)
IV NASZE EMOCJE (21.11.2022 – 25.11.2022)
V ZABAWY W TEATR (28.11.2022 – 2.12.2022)
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA:
I DBAMY O BEZPIECZEŃSTWO (31.11.2022 – 4.11.2022)
- doskonali technikę czytania przez czytanie prostych sylab;
- poznaje litery: „d”, „D”;
- rozumie związek między sytuacjami a ich konsekwencjami;
- utrwala sobie znajomość europejskiego numeru alarmowego 112;
- kształtuje pojęcie liczby „cztery”, poznaje cyfrę 4;
- doskonali umiejętność stosowania liczebników głównych i porządkowych;
- doskonali umiejętność liczenia w szerokim zakresie;
- rozumie konieczność przestrzegania zasad ruchu drogowego przez pieszych;
- dostrzega konieczność znajomości swojego adresu zamieszkania;
- uświadamia sobie różnicę między osoba znaną/bliską a nieznajomą;
II KOCHAMY CIĘ, POLSKO (7.11.2022 – 10.11.2022)
- posiada umiejętność postrzegania własnej osoby jako członka narodu, rozumie tą rolę i wiążące się z nią zadania;
- nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski, ukryte w podaniach, legendach;
- rozpoznaje litery, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności;
- nabywa wzorce pięknej polszczyzny poprzez słuchanie utworów literackich;
- wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych;
- doskonali umiejętność rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby, posługuje się pojęciami: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”;
- kształtuje umiejętność orientowania się na mapie Polski, w szczególności umiejętność wskazywania własnej miejscowości,
- wyraża przywiązanie do tradycji, historii i symboli narodowych;
III DESZCZEM MALOWANE (14.11.2022 – 18.11.2022)
- interesuje się historią naszego kraju;
- doskonali sprawność rąk oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej podczas zabaw ruchowych;
- interesuje się czytaniem i literami: „k”, „K”;
- rozwija umiejętność czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter;
- kształtuje pojęcie liczby „pięć”, poznaje cyfrę 5;
- posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
- rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 1 do 5;
- doskonali umiejętność liczenia w szerokim zakresie, dwójkami, piątkami, dziesiątkami;
- kreśli wybrane litery i cyfry;
- prowadzi kalendarz pogody zaznaczając pory roku, nazwy miesięcy i dni tygodnia (wykorzystuje symbole, cyfry, wyrazy do globalnego czytania);
- prowadzi obserwacje zjawisk przyrodniczych;
- poszerza pojęcia związane ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody;
IV NASZE EMOCJE (21.11.2022 – 25.11.2022)
- systematycznie uczestniczy w zabawach ruchowych oraz zajęciach gimnastycznych;
- przestrzega ustalonych zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo;
- stosuje w codziennych sytuacjach wiedzę o tym, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacjach trudnych;
- ilustruje zdarzenia, pojęcia, zjawiska oraz emocje poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczna, techniczną, muzyczna, mimiczną, ruchową;
- stosuje w pracach plastycznych pełna gamę barw, eksperymentuje z mieszaniem kolorów,
- interesuje się czytaniem i literami: „u”, „U”;
- doskonali umiejętność czytania sylab, tworzenia wyrazów z rozsypanki sylabowej;
- podejmuje próbę podpisywania się własnym imieniem w praktycznych sytuacjach;
- porównuje liczebność zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów,
- poznaje znaki „<”, „>”, „=” układając i odczytując zapisy matematyczne;
- konstruuje gry planszowe z wykorzystaniem umownych znaków, symboli, wyrazów;
V ZABAWY W TEATR (28.11.2022 – 2.12.2022)
- doskonali umiejętność posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści;
- doskonali umiejętność właściwego intonowania wypowiedzi;
- doskonali umiejętność odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości;
- doskonali umiejętność wyszukiwania rymów i tworzenia krótkich rymowanek, wyliczanek i wierszy;
- doskonali umiejętność rozwiązywania rebusów obrazkowo – literowych;
- interesuje się czytaniem i literami „y”, „Y’;
- doskonali umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi i dostrzega ich znaczenie,
- kształtuje umiejętność dodawania i odejmowania z użyciem zbiorów zastępczych i symboli matematycznych;
- zna znaki „=”, „ +”, układa i odczytuje zapisy matematyczne;
POZNAJEMY NASTĘPUJĄCĄ PIOSENKĘ:
„W deszczowym rytmie”
- Choć za oknem taka plucha,
Choć ulewny pada deszcz,
Kiedy pada lubię słuchać
I ty ze mną spróbuj też.
Ref. Słuchać deszczowej muzyki,
Na deszczowe skrzypce i smyki,
Słuchać jak rosną kałuże,
Te małe i te duże,
O właśnie tak: kap, kap,
O właśnie tak: kap, kap.
- Ciągle kapie woda z góry,
Jak to robi, nie wiem sam.
Skąd tę wodę biorą chmury,
Czy tam w niebie maja kran?
Ref. Słuchać deszczowej muzyki…
- Aura ma swoje wybryki,
Deszcz uparcie szyby tnie.
Więcej wody czy muzyki?
Czy to ktoś naprawdę wie?
Ref. Słuchać deszczowej muzyki…
UCZYMY SIĘ TEŻ WIERSZYKA:
„Katechizm polskiego dziecka” W. Bełza
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swymi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.