ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE – MARZEC 2023
TEMATY KOMPLEKSOWE:
I NA WIŚLANYM SZLAKU (27.02.2023 – 3.03.2023)
II SZTUKA BLISKO NAS (6.03.2023 – 10.03. 2023)
III RECEPTA NA ZDROWIE (13.03.2023 – 17.03.2023)
IV KIEDYŚ I DZIŚ (20.03.2023 – 24.03.2023)
V NA TROPACH WIOSNY(27.03.2023 – 31.03.2023)
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA:
I NA WIŚLANYM SZLAKU (27.02.2023 – 3.03.2023)
- doskonali umiejętność precyzyjnego składania, zaginania papieru;
- doskonali umiejętność radzenia sobie w sytuacji rywalizacji, z przegraną i wygraną;
- kształtuje postawę troski o otoczenie przyrodnicze;
- postrzega własną osobę jako członka narodu (Polaka/Polkę);
- kształtuje poczucie dumy z faktu bycia Polką/Polakiem poprzez ukazywanie piękna: przyrody, krajobrazów, języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki;
- kształtuje postawę empatii wobec osób słabszych i potrzebujących pomocy;
- doskonali umiejętność postrzegania wartości drugiego człowieka niezależnie od jego statusu materialnego, wyglądu czy sprawności;
- poznaje historię Polski oraz zdobywa wiedzę o ważnych historycznych postaciach;
- poszerza wiedzę o zwyczajach i tradycjach regionalnych, o wybranych symbolach związanych z regionami Polski ukrytych w podaniach, legendach, bajkach;
- poszerza wiedzę na temat stolicy naszego kraju, kształtuje pojęcie „stolica”;
- kształtuje podstawową orientację na mapie Polski;
- doskonali znajomość monet, umiejętność ich porządkowania oraz odliczania wskazanych kwot;
- doskonali orientację na kartce, w tym w przestrzeni sieci kwadratowej;
II SZTUKA BLISKO NAS (6.03.2023 – 10.03.2023)
- kształtuje postawę szacunku dla wytworów kultury,
- kształtuje postawę zainteresowania wytworami kultury i sztuki;
- kształtuje umiejętność właściwego zachowania w miejscach użyteczności publicznej, kultury i sztuki;
- poszerza słownictwo związane z dziedzinami sztuki: malarstwo, muzyka, rzeźba, architektura;
- doskonali umiejętność przedstawiania zdarzeń, pojęć, zjawisk oraz wyrażania emocji poprzez obcowanie ze sztuką oraz różnorodne formy własnej ekspresji twórczej;
- dokonali umiejętność dostrzegania związków przyczynowo – skutkowych poprzez układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych;
- poszerza znajomość liter: „W, w”;
- kształtuje umiejętność czytania prostych wyrazów oraz tekstów zbudowanych z poznanych liter;
- poszerza wiadomości o zawodach artystycznych, o zajęciach związanych z tworzeniem;
- poszerza wiedzę na temat wyglądu i brzmienia instrumentów muzycznych;
- doskonali umiejętność rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych;
III RECEPTA NA ZDROWIE (13.03.2023 – 17.03.2023)
- rozumie znaczenie dbałości o higienę oraz dostrzega zagrożenia wynikające z jej nieprzestrzegania;
- kształtuje umiejętność radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i okazywania ich w sposób akceptowany społecznie;
- wzbogaca wiedzę na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji;
- doskonali umiejętność wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji, do tworzenia notatek, plakatów itp.;
- kształtuje umiejętność nadawania nazwy wyodrębnionemu zbiorowi elementów;
- doskonali umiejętność porządkowania przedmiotów według długości wzrastającej i malejącej;
- doskonali umiejętność posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia innej osoby;
- kształtuje pojęcia liczby dziewięć, poznanie cyfry 9 rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 9;
- dostrzega znaczenie liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym;
- kształtuje pojęcie stałości liczby elementów zbioru;
IV KIEDYS I DZIŚ (20.03.2023 – 24.03.2023)
- kształtuje umiejętność kontrolowania swojego zachowania podczas zabawy, pracy i odpoczynku;
- przyjmuje, tworzy i respektuje zasady korzystania z nowoczesnej technologii;
- potrafi korzystać z różnych źródeł, np. z książek, albumów oraz z nowoczesnej technologii jako źródła wiedzy, rozrywki, inspiracji;
- doskonali umiejętność korzystania z komputera i Internetu;
- doskonali technikę czytania przez czytanie prostych sylab i wyrazów;
- poszerza znajomość liter – o literę „Z, z”;
- doskonali umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 9;
- kształtuje umiejętność wyrażania ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy;
- doskonali orientację w przestrzeni sieci kwadratowej;
V NA TROPACH WIOSNY (27.03.2023 – 31.03.2023)
- rozwija umiejętność samodzielnego dostosowania ubrania do pogody;
- doskonali słuch fonematyczny oraz aparat mowy podczas ćwiczeń słuchowych i ortofonicznych;
- doskonali umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji wywoływanych przez kontakt z przyrodą;
- kształtuje postawę zainteresowania i troski o przyrodę;
- wzbudza zainteresowanie czytaniem i literami – „C, c”;
- kształtuje umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowo – wyrazowej;
- doskonali umiejętność porównywania liczebności zbiorów, stosowania znaków <, >, =, ustalania równoliczności zbiorów, rozumienia pojęć „o ile więcej?”, „o ile mniej?”;
- doskonali umiejętność posługiwania się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;
- doskonali umiejętność prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz brania udziału w zabawach badawczych, stawiania hipotez i wyciągania wniosków;
- ilustruje zjawiska przyrodnicze poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczna, techniczną, muzyczną, mimiczną i ruchową
POZNAJEMY NASTĘPUJĄCĄ PIOSENKĘ:
„Wiosenny rock and roll”
- Gwar na łące i uciecha,
kto dziś zaspał ten ma pecha.
Muchy, żaby i robale
urządzają bal nad bale.
Ref. Raz, dwa raz i dwa
rock and rolla każdy zna.
Tańczysz ty i tańczę ja
rock and rolla szubiduba.
- Tańczy twista mały ślimak
i dżdżownica się wygina.
Stuka sobie nogą bociek.
pająk złapał muchę w locie.
Ref.
- Wiosna się do słońca śmieje
więc słoneczko mocno grzeje.
Cała łąka jest w kolorach,
wszyscy tańczą rock and rolla.
UCZYMY SIĘ TEŻ WIERSZYKA:
„Przedwiośnie” M. Terlikowskiej
Sczerniały dachy i pola,
Na drodze – błoto do kolan.
Gołębie gruchają dziś głośniej:
„Przedwiośnie!”
„Przedwiośnie!”
I wróbel ćwierka inaczej,
I wrona inaczej dziś kracze.
I bałwan się skurczył od rana,
Że…prawie już nie ma bałwana!
Nos tyko mu sterczy żałośnie…
„Przedwiośnie!”
„Przedwiośnie!”
„Przedwiośnie!”
Przebiega kot przez podwórze,
Ostrożnie omija kałuże.
„Brr! Wszędzie woda i woda,
To nie dla kota pogoda!” (…)