ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE – PAŹDZIERNIK
TEMATY KOMPLEKSOWE:
I ZAPACHY I SMAKI JESIENI (3.10.2022 – 7.10.2022)
II SZTUKA BYCIA RAZEM (10.10.2022 – 14.10. 2022)
III O CZYM SZUMIĄ DRZEWA? (17.10.2022 – 21.10.2022)
IV JESIENNE STRATEGIE ZWIERZĄT (24.10.2022 – 28.10.2022)
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA:
I ZAPACHY I SMAKI JESIENI (3.10.2022 – 7.10.2022)
- dostrzega znaczenie zmysłów w poznawaniu świata;
- rozwija wrażliwość zmysłową;
- wzbogaca słownictwo służące opisywaniu wrażeń zmysłowych;
- wykonuje własne eksperymenty językowe;
- wzbudza zainteresowanie czytaniem i literami: litery „m” „M”;
- poznaje pojęcie liczby dwa, poznaje cyfrę 2
- rozpoznaje modele monet 1- i 2-złotowych;
- kształtuje rozumienie funkcji pieniądza w gospodarstwie domowym;
- rozwija umiejętność przekładania jednych prawidłowości rytmicznych na inne;
- doskonali umiejętność dostrzegania i stosowania różnych kryteriów klasyfikacyjnych;
- rozwija umiejętność tworzenia zbiorów oraz wyodrębniania podzbiorów zbioru;
- wzbogaca wiedzę o warzywach i owocach oraz uświadamia sobie ich wartości odżywcze;
II SZTUKA BYCIA RAZEM (10.10.2022 – 14.10. 2022)
- rozwija wrażliwość zmysłową;
- rozumie konieczność racjonalnego korzystania z mediów (telewizja, komputer), w sposób korzystny dla zdrowia i relacji międzyludzkich;
- rozwija zainteresowanie książką, czytelnictwem;
- rozwija zainteresowanie czytaniem i literami: litery „e”, „E”;
- doskonali umiejętność dokonywania analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej wyrazów;
- kształtuje pojęcia liczby „trzy”, poznaje cyfrę 3;
- stosuje zapisy cyfrowe liczb 1–3;
- doskonali umiejętność porównywania liczności zbiorów poprzez szacowanie na „oko”, łączenie w pary i przeliczanie;
- rozwija kreatywność i aktywność twórczą: ruchową, plastyczną, muzyczną;
III O CZYM SZUMIĄ DRZEWA? (17.10.2022 – 21.10.2022)
- rozwija słownictwo związane z tematyką i uściśla pojęcia,
- rozwijania zainteresowania czytelnicze przez wprowadzone wyrazy do globalnego czytania;
- wzbudza zainteresowanie czytaniem i literami: litery „l” „L”;
- rozwija umiejętności dokonywania syntezy i analizy sylabowej i głoskowej;
- doskonali umiejętność liczenia na konkretach;
- doskonali umiejętność dokonywania pomiarów;
- rozwija umiejętność budowania i konstruowania z wykorzystaniem różnych materiałów;
- kształtuje umiejętność układania rytmów;
- zapoznaje się z kolejnością pór roku, miesięcy i dni;
- rozwija słuch i wyobraźnię muzyczną poprzez eksperymenty z dźwiękiem, wyrażanie zjawisk pozamuzycznych – odgłosy lasu;
- zapoznaje się z wybranymi gatunkami drzew oraz ptaków;
- doskonali umiejętność obserwowania przyrody jesienią i dzieli się swoimi spostrzeżeniami oraz przeżyciami;
- wdraża się do samodzielnej aktywności poznawczej: albumy, książki przyrodnicze itp.
IV JESIENNE STRATEGIE ZWIERZĄT (24.10.2022 – 28.10.2022)
- kształtuje umiejętność odzwierciedlania opowieści ruchem;
- poszerza słownik o pojęcia związane ze środowiskiem leśnym;
- doskonali umiejętność analizy i syntezy prostych fonetycznie słów;
- wzbudza zainteresowanie czytaniem i literami: litery „i” „I”;
- buduje umiejętność logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek i rebusów;
- rozwija aparat mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze;
- doskonali umiejętności piśmiennicze poprzez zabawy grafomotoryczne i kreślarskie (rysowanie po śladzie oraz kreślenie liter);
- rozwija ekspresję twórczą poprzez czynności konstrukcyjne oraz zabawy i prace techniczno-plastyczne;
- rozwija umiejętność porównywania przedmiotów z uwagi na określą cechę;
- rozwija umiejętność porównywania długości „na oko” przez przykładanie, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”;
- rozwija umiejętność przeliczania i porównywania liczebności elementów w zbiorach;
- doskonali umiejętność ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania;
- rozwija swoje zainteresowania przyrodnicze;
POZNAJEMY NASTĘPUJĄCĄ PIOSENKĘ:
„Pani Jesień”
- 1.Kto chodzi dziś po lesie?
La, la, la, la, la.
To piękna Pani Jesień
Kapelusz z liści ma.
Listeczków kolorowych
Złocistych i brązowych,
Czerwonych koralików kapelusz ma bez liku!
2. Kto chodzi dziś po lesie?
La, la, la, la, la, la.
To piękna Pani Jesień:
W koszyku dary ma.
Żołędzi i kasztanów
Jabłuszek pięć rumianych
I grzybów – borowików w koszyku ma bez liku!
3.Kto chodzi dziś po lesie?
La, la, la, la, la, la.
To piękna Pani Jesień:
Piosenki dla nas ma.
Deszczowe, nastrojowe,
Wesołe, przebojowe.
W jesiennym notesiku piosenek ma bez liku!
UCZYMY SIĘ TEŻ WIERSZYKA:
„Jak dobrze być dobrym” M. Strzałkowskiej
Jak dobrze być dobrym
na co dzień i w święta,
i myśleć o innych,
i dbać o zwierzęta,
mieć oczy otwarte,
i słuchać serduszka,
bo ono nie kłamie,
gdy szepcze do uszka.
Choć nie ma co marzyć
i liczyć na cuda,
że w życiu bez przerwy
być dobrym się uda,
lecz warto spróbować
choć troszkę. Dlaczego?
Bo w życiu nad dobro
nic nie ma lepszego.