Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE
GRUPA BIEDRONKI
LISTOPAD
TEMATYKA TYGODNIOWA:
- MOJA OJCZYZNA- POLSKA (04.11.-08.11.)
- DAWNIEJ I DZIŚ (12.11.-15.11.)
- PODRÓŻUJEMY W DAWNE CZASY (18.11.-22.11.)
- NASZE RODZINY (25.11.-29.11.)
Tydzień 1. Moja ojczyzna- Polska.
Dzieci:
- Rozwijają umiejętność wypowiadania się na dany temat;
- Kształtują umiejętność zadawania pytań i odpowiadania na nie;
- Kształtują umiejętność syntezy i analizy wzrokowo- słuchowej;
- Poznają obraz graficzny litery „L’, „l”;
- Kształtują orientację przestrzenną poprzez określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby („przede mną”, „za mną”, obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”);
- Klasyfikują przedmioty zgodnie z podanym kryterium;
- Rozwijają kreatywność w różnych formach aktywności- słuchanie muzyki, śpiew, taniec, działalność plastyczna;
- Kształtują tożsamość narodową;
- Doskonalą umiejętność rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych osób;
- Aktywnie uczestniczą w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych i naśladowczych;
Tydzień 2. Dawniej i dziś.
Dzieci:
- Poznają obraz graficzny litery „U”, „u”;
- Poznają obraz graficzny cyfry „6”;
- Posługują się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1-6;
- Kształtują umiejętność wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała;
- Kształtują umiejętność współpracy w zespole, podporządkowania się określonym zasadom;
- Budują pozytywne relacje rówieśnicze w zabawie i podczas pracy w grupach;
- Kształtują nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach;
- Aktywnie uczestniczą w różnych ćwiczeniach ruchowych z przyborami;
Tydzień 3. Podróżujemy w dawne czasy.
Dzieci:
- Kształtują umiejętność wypowiadania się na dany temat pełnymi zdaniami;
- Poznają obraz graficzny litery „K”, „k”;
- Doskonalą analizę sylabową wyrazów;
- Rozwijają umiejętność rozpoznawania liter i czytania sylab oraz prostych wyrazów;
- Poznają graficzny zapis liczby „7”;
- Posługują się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1-7;
- Przestrzegają ustalone reguły;
- Rozwijają umiejętność oceniania swojego zachowania;
- Kształtują zręczność, zwinność, równowagę, orientację oraz koordynację wzrokowo- ruchową podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych;
Tydzień 4. Nasze rodziny.
Dzieci:
- Rozbudzają zainteresowania światem liter;
- Wyszukują wyrazy rozpoczynające się wskazaną literą;
- Rozwijają umiejętność wypowiadania się na temat swojej rodziny;
- Poznają obraz graficzny litery „D”, „d”;
- Kształtują umiejętność globalnego czytania;
- Poznają graficzny zapis liczby „8”;
- Kształtują matematyczne myślenie w zakresie orientacji w przestrzeni, stosują pojęcia odnoszące się do położenia przedmiotów w przestrzeni;
- Kształtują umiejętność okazywania szacunku i wdzięczności członkom rodziny;
Nauczymy się piosenki pt.: Symbole Polski
Muz. i sł. M. Majewska
- Błyszczy w słońcu flaga Polski-
tak, to właśnie ona!
I na wietrze już powiewa
Wstęga biało- czerwona.
Ref.: Tra la, tra la, tra la la la…
Skoczna melodia do tańca nam gra. /2x
- Jak wygląda godło Polski
wie duży i mały.
Dumnie strzeże swego kraju
Ten nasz Orzeł Biały.
Ref.: Hopsa, hopsa, hopsa sa sa…
Tańczymy wesoło dziś ty i ja. /2x
Nauczymy się wiersza pt.: Pózna jesień
Nad polami, ogrodami mgły.
Drzewa śpią i śnią jesienne sny.
Noce długie, a za krótkie dnie.
Zimny wiatr topole wielkie gnie.
Mróz już ścina lodem wody rzek.
Może jutro spadnie pierwszy śnieg?
Grupa Pszczółki
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
TEMATYKA TYGODNIOWA
1.Odkrywam świat wokół mnie
2. Moja ojczyzna- Polska
3.Dawniej i dziś
4.Podróżujemy w dawne czasy
1.Tydzień pierwszy:
-rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem na dany temat (na temat własnego miejsca zamieszkania, drogi, jaką dziecko pokonuje z domu do przedszkola i z przedszkola do domu)
-kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
-usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „t”, „T” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „t” w nagłosie i wygłosie)
-kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów
-rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, do różnych miejsc)
-kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów zględem własnej osoby (stosowanie zwrotów: „przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”)
-kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi („mały” „mniejszy”, „mniej”, „duży”, „większy”, „dużo”, „tyle samo”, „o tyle więcej”, „o tyle mniej”)
-rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
-doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów
-rozwijanie sprawności grafomotorycznej
2.Tydzień drugi:
-wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób, w tym praw i obowiązków wynikających z przynależności do społeczności lokalnej
-kształtowanie tożsamości narodowej przez ukazanie największych miast Polski, sylwetek sławnych Polaków, piękna przyrody, różnorodnych smaków kuchni regionalnych
-kształtowanie przynależności do społeczności lokalnej (mała ojczyzna)
-kształtowanie postawy otwartości na potrzeby drugiego człowieka, w tym rozwijanie cech, z których słyną Polacy (uczynność, gościnność, wspólne biesiadowanie, wspólne śpiewanie)
-rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat (mała i wielka ojczyzna, podróżowanie, środki lokomocji)
-kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
-kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
-poznanie obrazu graficznego głoski „l” – litery „L”, „l”
-kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów
-rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, do różnych miejsc)
-klasyfikowanie przedmiotów zgodnie z podanym kryterium (jednym, np. kształt, kolor, wielkość, lub dwoma łącznie)
-przeliczanie w zakresie „5”
-rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności (słuchanie muzyki, śpiew, taniec, działalność plastyczna)
3.Tydzień trzeci:
-doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
-budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
-wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowania się określonym zasadom
-wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
-wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych
-rozbudzanie zainteresowania światem liter, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą
-rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
-poznanie obrazu graficznego głoski „u” – litery „U”, „u”
-wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
-zapoznanie z graficznym zapisem liczby „6”
-wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–6
-kształtowanie świadomości własnego ciała
-kształtowanie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała
4.Tydzień czwarty:
-doskonalenie rozpoznawania i nazywania podstawowych uczuć i emocji
-kształtowanie uczuć patriotycznych wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł
-rozwijanie umiejętności oceniania swojego zachowania
-kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat pełnymi zdaniami
-kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
-poznanie obrazu graficznego głoski „k” – litery „K”, „k”
-doskonalenie analizy sylabowej wyrazów
-rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter i czytania sylab oraz prostych wyrazów
-wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego
-wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
-zapoznanie z graficznym zapisem liczby „7”
-wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–7
Uczymy się wiersza:
"O smokach"
Gdzie są smoki?
Przecież były.
W Wiśle się nie potopiły.
Daję słowo –
jeden żyje,
w każde lato
pod Wawelem
wodę pije.
Co je?
Tego nie wiem.
Może w czarne,
gęste noce
zrywa w sadach
z drzew owoce?
Pietruszkami może żyje?
Ale jest
– tak sobie myślę –
bo ubywa
wody w Wiśle.
Teresa Ferenc
Uczymy się piosenki: "Listopadowa piosenka"
1. Płyną niebem ciemne chmury, wiatr w kominie śpiewa
i ostatnie złote liście opadają z drzewa.
Ref. Listopadowa piosenka,
jak deszczu kropelka.
Listopadowa piosenka,
kap, kapu, kap.
2. Już listopad wieje chłodem, kropi zimnym deszczem.
W parku trzęsą się chochoły, jakby miały dreszcze.
Ref. Listopadowa piosenka…
3. Pan Listopad swój parasol mocno w ręce trzyma
i powiada, że niedługo przyjdzie do nas zima.
TEMATYKA TYGODNIOWA
Listopad 2019
Grupa „Żabki”
- PIESEK, KOTEK, NASZE UKOCHANE ZWIERZAKI
- ŚWIAT W JESIENNYM DESZCZU
- GDZIE JEST MÓJ DOM, GDZIE MOJA MIEJSCOWOŚĆ
- – CZY TO PRAWDA, CZY TO BAJKA?
– DZIEŃ MISIA
- Z uwagą wysłuchamy tekstów literackich i spróbujemy udzielać odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści,
- Dowiemy się jak należy właściwie dbać o nasze zwierzaki, szczególnie w czasie jesiennych i zimowych chłodów,
- Poznamy różne rasy psów i kotów, zapoznamy się z rolą jaką pełnią zwierzęta w życiu człowieka,
- Nazwiemy młode i dorosłe zwierzęta,
- Będziemy naśladować różne odgłosy i głosy zwierząt,
- Poznamy psie i kocie akcesoria
- W listopadzie zwrócimy uwagę na zjawiska atmosferyczne, zaobserwowane w przyrodzie: słota, jesienne wiatry, mgły, przymrozki, błoto na drodze, krótki dzień – dłuższa noc,
- Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: Skąd się bierze deszcz? Co to jest wiatr?,
- Przeprowadzimy zabawy badawcze i poznamy dobre i złe skutki wiatru. Słownie określimy siłę wiatru,
- Dowiemy się jak można spędzić czas podczas długich jesiennych wieczorów, dowiemy się co to znaczy „jesienna słota”,
- Dowiemy się co chroni nas przed deszczem,
- Będziemy posługiwać się nazwami zjawisk atmosferycznych: wiatr, deszcz, burza, kałuże, błoto,
- Określimy różnicę pomiędzy wsią, a miastem
- Poznamy miejsce naszego zamieszkania,
- Zwrócimy uwagę na elementy architektury, obejrzymy ilustracje różnych budynków, wymienimy elementy z których składają się domy,
- Dowiemy się jakie są nasze symbole narodowe (biały orzeł, flaga),
- Poznamy nazwę naszej miejscowości,
- Będziemy wypowiadać się na temat swoich ulubionych bajek,
- Rozpoznamy i nazwiemy bohaterów baśni i bajek oraz rekwizyty związane z daną bajką,
- Rozumiemy znaczenie poszanowania książek,
- Podejmiemy próby układania prostych bajek do obejrzanej ilustracji,
- Z uwagą wysłuchamy czytanych bajek w domu i przedszkolu,
- Wesoło będziemy bawić się podczas obchodów Światowego Dnia Misia w naszej grupie,
- Poznamy nazwy i brzmienie kilku instrumentów perkusyjnych, stworzymy „małą orkiestrę”,
- Będziemy aktywnie uczestniczyć w zabawach słownych,
- Pokonujemy nieśmiałość przed wystąpieniem na forum grupy,
- Poszerzymy zasób słów i pojęć umożliwiających logiczne porozumiewanie się i skojarzenia,
- Podczas zajęć ruchowych będziemy wzmacniać mięśnie rąk i nóg,
- Nauczymy się wykonywać ćwiczenia z przyborami,
W miesiącu listopadzie nauczymy się piosenki
pt. „Deszczowa wyliczanka”
- Deszczyk pada: kap, kap, kap,
Ręce klaszczą: klap, klap, klap,
Chodzi sobie kot bury
I przegania chmury.
Ref. Pierwsza chmurka całkiem mała,
Z wiatrem szybko odleciała.
Druga chmurka bardzo miła
Razem z kotem zatańczyła.
Trzecia poszła sobie spać,
Czwarta wciąż chce deszczem lać!
- Deszczyk pada: kap, kap, kap,
Nogi tupią: chlap, chlap, chlap,
Chodzi sobie kot bury
I przegania chmury.
Uczymy się wiersza pt. „Pada deszczyk”
Pada deszczyk, pada
Od samego rana.
Pada deszczyk , pada
Zmoczył nam ubrania.
Przestań wreszcie płakać
Chmurko nadąsana
Baw się razem z nami
-hopsa, hopsa, dana.
Chmurka posłuchała,
Deszczyk już nie kapie
Tylko krople z drzewa
Lecą, kto je złapie?
Złapię kroplę, złapię,
Klasnę w dłonie obie.
Wkoło się obrócę
I podskoczę sobie.
LISTOPAD 2019
GRUPA „MOTYLKI”
TEMATYKA TYGODNIOWA:
- Jestem Polką, jestem Polakiem (04.11–08.11.)
- Dawno, dawno temu w Polsce (12.11.–15.11.)
- Niesamowita podróż w czasie (18.11.–22.11.)
- Moja rodzina (25.11.–29.11.)
Tydzień 1: JESTEM POLKĄ, JESTEM POLAKIEM
- dzieci rozpoznają godło, hymn i barwy narodowe Polski
- wzbogacają wiedzę n/t swojego kraju i jego stolicy
- poznają sylwetki sławnych Polaków
- rozwijają umiejętność mierzenia długości przedmiotów za pomocą różnych miar
- śpiewają piosenki z dziecięcego repertuaru
- kształtują swoją sprawność fizyczną, zwinność i koordynację wzrokowo – ruchową podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych
- rozwijają umiejętność wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób
- kształtują postawę patriotyczną
- rozbudzają poczucie przynależności narodowej
Tydzień 2: DAWNO, DAWNO TEMU W POLSCE
- dzieci poznają wybrane polskie miasta, postaci i wydarzenia historyczne, mające ważne znaczenie dla naszego kraju
- próbują odróżniać elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości
- rozwijają umiejętność słuchania, zadawania pytań i odpowiadania na pytania
- doskonalą umiejętność przeliczania w zakresie 6 (w przód i wspak)
- posługują się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6
- wyrabiają umiejętność reagowania na umowne sygnały
- starają się sprawnie i bezpiecznie posługiwać nożyczkami
- kształtują umiejętność utrzymywania prawidłowej postawy ciała
- starają się przestrzegać zasad fair play podczas zabaw z elementem rywalizacji
- wiedzą, że należy szanować symbole narodowe
- rozbudzają uczucie miłości i przywiązania do własnej ojczyzny
Tydzień 3: NIESAMOWITA PODRÓŻ W CZASIE
- dzieci doskonalą umiejętność myślenia przyczynowo – skutkowego, porządkują zdarzenia w legendzie wg kolejności
- kształtują poczucie czasu; próbują wskazać zmiany, co było dawniej, co jest dziś, jak zmienił się świat
- doskonalą umiejętność przeliczania w zakresie 7 (w przód i wspak)
- próbują przeliczać i porównywać liczebność zbiorów
- rozwijają umiejętność klasyfikowania przedmiotów wg podanej cechy
- doskonalą umiejętność pisania znaków literopodobnych po śladzie oraz poznanych liter
- kształtują sprawność ruchową poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
- rozwijają postawę współdziałania jako podstawy budowania współpracy
- czerpią radość ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy
Tydzień 4: MOJA RODZINA
- dzieci wzbogacają swoją wiedzę o tym, co sprawia, że ktoś jest nam bliski, i co robią bliscy, aby było nam z nimi dobrze
- budują i wzmacniają serdeczne relacje ze swoją rodziną
- wzbogacają swoje słownictwo dotyczące domu, rodziny, przyjaciół
- poznają różne rodzaje budynków; nazywają pomieszczenia w domu/mieszkaniu i próbują określić ich funkcje
- doskonalą umiejętność budowania, montowania i konstruowania z różnorodnych klocków i elementów wymagających trwałego łączenia
- poznają obraz graficzny liczby 8; doskonalą umiejętność przeliczania w zakresie 8
- doskonalą sprawność manualną podczas wykonywania różnorodnych prac plastyczno – konstrukcyjnych
- próbują nazwać i rozpoznać wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi w rodzinie
- kształtują uczucie przywiązania oraz okazywania szacunku i wdzięczności bliskim
W tym miesiącu uczymy się piosenki: „Mokra piosenka”
(muzyka i słowa: R. Szczypior)
- Kiedy pada, zdarza się, że po prostu jest ci źle.
- A ja na to radę mam: z deszczem śpiewam, z deszczem gram.
Ref. Plim, plum, chlap, chlap – to deszczyk cicho gra mokrą piosenkę: kap, kap, kap. Plim, plum, chlap, chlap – to śpiewa cały świat mokrą piosenkę: kap, kap, kap.
- Bardzo lubię kiedy z chmur pada z pluskiem kropel chór,
- i przyjemność wielką mam, kiedy słyszę: plim, plum, plam.
- Ref. Plim, plum, chlap, chlap…
- To zabawne, kiedy w dach krople bębnią: bach, bach, bach.
- I już teraz dobrze wiesz, jak przyjemny bywa deszcz.
Ref. Plim, plum, chlap, chlap…
Poznajemy wiersz: „Zdrowym być” B. Szelągowskiej
Zdrowym być jak ryba,
rosnąć jak na drożdżach.
Czy można tak żyć?
A właśnie, że można!
Wystarczy codziennie
się gimnastykować,
chodzić na spacery
i zęby szorować.
Kąpać pod prysznicem
i często myć ręce;
owoców i warzyw
zjadać jak najwięcej.
Hałasu unikać,
tak jak i słodyczy.
To właśnie dla zdrowia
najbardziej się liczy!
Zagadnienia z j. angielskiego w listopadzie
Żabki:
-odpowiadanie na pytanie : „How are you?"
-rozpoznawanie koloru niebieskiego i czerwonego
– rozpoznawanie i podawanie niektórych członków rodziny
-podawanie liczb 1-7
-rozpoznawanie i podawanie niektórych części ciała
-Dzień Misia , słownictwo – miś , kolor brązowy
– śpiewanie piosenek: „The wheels on the bus, Teddy bear , Show me sth red"„
Biedronki:
-odpowiadanie na pytanie : „How are you?"
-rozpoznawanie i nazywanie koloru niebieskiego, czerwonego, brązowego i białego
– rozpoznawanie i nazywanie członków rodziny
– podstawowe słownictwo zw. z ubraniami
-podawanie liczb 1-12
-rozpoznawanie i nazywanie niektórych części ciała
-Dzień Misia , słownictwo – miś , kolor brązowy, zwrot " has got"
– śpiewanie piosenek: „The wheels on the bus, Teddy bear , Show me sth red"„
Pszczółki:
-odpowiadanie na pytanie : „What’s your name?”, " How are you?"
-rozpoznawanie i nazywanie kolorów
-podawanie liczb 1-15
-nazywanie niektórych części ciała
– podstawowe słownictwo zw. z ubraniami
-Dzień Misia , słownictwo – miś , kolor brązowy, zwrot " has got"
– śpiewanie piosenek: „The wheels on the bus, Teddy bear , Show me sth red"„Who took the cookie from the cookie jar ? "
Motylki :
-odpowiadanie na pytanie : „What’s your name?”, " How are you? "
-rozpoznawanie i nazywanie kolorów i liczb 1-20
– opisanie przedmiotu : „it’s big ,small, long, short…”
-określanie nastroju przymiotnikami „ angry, grumpy"
– rozpoznawanie i nazywanie członków rodziny
-podstawowe słownictwo zw. z ubraniami
-Dzień Misia , słownictwo – miś , kolor brązowy, zwrot " has got",częsci ciała
– śpiewanie piosenek: „The wheels on the bus, Teddy bear , Show me sth red"„Who took the cookie from the cookie jar ? "