LISTOPAD 2023 – zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
TEMATYKA TYGODNIOWA:
Dbamy o bezpieczeństwo (30.10–03.11.)
Kochamy Cię, Polsko! (06.11.–10.11.)
Deszczem malowane (13.11.–17.11.)
Nasze emocje (20.11.–24.11.)
Zabawy w teatr (27.11.–01.12.)
Tydzień 1: DBAMY O BEZPIECZEŃSTWO
- dzieci dostrzegają konieczność znajomości swojego adresu zamieszkania
- wskazują różnice między osobą znaną/bliską, a nieznajomą
- doskonalą umiejętność stosowania liczebników głównych i porządkowych
- kształtują nawyk wykonywania czynności samoobsługowych, w tym czynności precyzyjnych – wiązania sznurówek, posługiwania się sztućcami
- rozwijają umiejętność przewidywania skutków swoich działań oraz oceny postępowania swojego i innych
- kształtują nawyk szukania wsparcia w sytuacji trudnej
- utrwalają znajomość europejskiego numeru alarmowego 112
- rozumieją konieczność przestrzegania zasad ruchu drogowego przez pieszych
Tydzień 2: KOCHAMY CIĘ, POLSKO!
- dzieci nazywają wybrane symbole związane z regionami Polski, ukryte w podaniach, legendach
- kształtują umiejętność orientowania się na mapie Polski
- budują przywiązanie do tradycji, historii i symboli narodowych
- próbują rozpoznać wybrane litery
- doskonalą umiejętność rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby, posługują się pojęciami: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
- są wdrażane do obdarzania uwagą innych dzieci i osób dorosłych
- kształtują umiejętność postrzegania własnej osoby jako członka narodu, rozumienia tej roli i wiążących się z nią zadań
- inicjują zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem materiału naturalnego
- kształtują umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji związanych ze wspólnym przeżywaniem święta narodowego
- są wdrażanie do panowania nad nieprzyjemną emocją
- dostrzegają emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
Tydzień 3: DESZCZEM MALOWANE
- dzieci rozwijają zainteresowanie historią naszego kraju
- kształtują umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji własnych i osób z najbliższego otoczenia
- doskonalą umiejętność kreślenia prostych i złożonych znaków
- ćwiczą sprawność rąk oraz koordynację wzrokowo-ruchową podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych
- kształtują płynność, koordynację i świadomość ruchów całego ciała
- doskonalą umiejętność liczenia
- prowadzą obserwację zjawisk przyrodniczych
- poszerzają pojęcia związane ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody
- kształtują postawę proekologiczną
- są wdrażane do współpracy poprzez realizację zadań zespołowych
Tydzień 4: NASZE EMOCJE
- dzieci ilustrują zdarzenia, pojęcia, zjawiska oraz emocje poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową
- starają się stosować w pracach plastycznych pełną gamę barw, eksperymentują z mieszaniem kolorów
- utrwalają kształty wybranych liter i cyfr przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe
- porównują liczebność zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
- kształtują umiejętność samokontroli wykonywanych ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
- starają się przestrzegać ustalone zasady zachowania zapewniające porządek i bezpieczeństwo
- stosują w codziennych sytuacjach wiedzę o tym, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacjach trudnych
- ćwiczą umiejętność radzenia sobie w sytuacjach sukcesu i porażki
- dostrzegają znaczenie uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń
Tydzień 5: ZABAWY W TEATR
- dzieci starają się posługiwać gestem, mimiką i ruchem w celu wyrażenia określonych treści
- rozwijają umiejętność właściwego intonowania wypowiedzi
- próbują odróżnić elementy świata fikcji od rzeczywistości
- kształtują umiejętność rozwiązywania rebusów obrazkowo-literowych
- posługują się liczebnikami porządkowymi i próbują dostrzec ich znaczenie
- kształtują umiejętność dodawania oraz odejmowania z użyciem zbiorów zastępczych i symboli matematycznych
- tworzą konstrukcje płaskie i przestrzenne
- są wdrażane do zachowań dostosowanych do miejsca i otoczenia
- kształtują świadomość, że w komunikacji międzyludzkiej najważniejsza jest chęć porozumienia
- rozwijają umiejętność odczytywania znaków pozawerbalnych: słuchowych, wzrokowych, dotykowych oraz do wykorzystywania ich w komunikacji
- wzmacniają poczucie więzi z rówieśnikami poprzez udział w zabawach teatralnych
- doskonalą umiejętność śmiałego prezentowania własnych umiejętności na forum grupy
W tym miesiącu uczymy się piosenki: „Piosenka o zimowym śnie”
(słowa: B. Szurowska, muzyka: B. Tartanus)
1.Jeżyk zwinął się w kuleczkę,
smacznie sobie śpi.
Przykrył się kołderką z liści,
wiosna mu się śni.
Ref. La, la, li, li, śpij, jeżyku, śpij,
la, la, li, li, o wiosence śnij.
2.Wiewióreczka w dziupli swojej
smacznie sobie śpi.
Nazbierała garść orzechów,
wiosna jej się śni.
Ref. La, la, li, li, śpij, wiewiórko, śpij,
la, la, li, li, o wiosence śnij.
3.Miś kudłaty w swej jaskini
smacznie sobie śpi.
Zjadł już miód i pochrapuje,
wiosna mu się śni.
Ref. La, la, li, li, śpij, misiaczku, śpij,
la, la, li, li, o wiosence śnij.
4.Śpią zwierzątka w swoich domach,
miłe mają sny.
Śpią cichutko i spokojnie,
zaśnij więc i ty.
Ref. La, la, li, li, śpij, kochanie, śpij,
la, la, li, li, o wiosence śnij.
Poznajemy wiersz: „Symbole narodowe” autorstwa A. Dziechciarczyk
Chociaż dopiero jestem przedszkolakiem
Dobrze już wiem, że jestem Polakiem
I wiem, że kolory Biało-Czerwone
To nasze barwy narodowe.
Znam dobrze słowa Hymnu Polskiego
I wiem, że to jest Mazurek Dąbrowskiego
Godło to Orzeł Biały z Koroną
Otoczony dookoła obwódką Czerwoną.
Flaga też jest Biało-Czerwona
Gdy są Święta powiewa wywieszona
I wszystko to wiem, choć jestem przedszkolakiem.
Bo przecież jestem Patriotą-Polakiem!