GRUDZIEŃ 2023 – zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
TEMATYKA TYGODNIOWA:
Kulinarne ciekawostki (04.12–08.12.)
Magia Świąt (11.12.–15.12.)
Zegary i kalendarze (18.12.–22.12.)
Tydzień 1: KULINARNE CIEKAWOSTKI
- dzieci wzbogacają wiedzę n/t czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji
- kształtują umiejętność odczytywania symboliki piramidy zdrowia i przyporządkowywania elementów do określonych jej poziomów
- wzbogacają wiedzę n/t pochodzenia produktów spożywczych oraz zawodu kucharza
- są wdrażane do udzielania przemyślanych odpowiedzi oraz zrozumiałego przekazywania informacji
- kształtują umiejętność przewidywania skutków podejmowanych działań oraz określania, które z wprowadzanych i obserwowanych zmian mają charakter odwracalny, nieodwracalny lub częściowo odwracalny
- są wdrażane do dbałości o higienę, kształtują świadomość zagrożeń wynikających z jej nieprzestrzegania
- doskonalą umiejętność prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu oraz nawyku sprzątania po posiłku
- starają się stosować formy grzecznościowe adekwatnie do sytuacji
- doskonalą umiejętność oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny
- starają się zrozumieć, że nie trzeba być pierwszym i najlepszym w każdej dziedzinie
- rozwijają umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach
Tydzień 2: MAGIA ŚWIĄT
- dzieci wzbogacają wiedzę n/t polskich tradycji związanych z obchodami Świąt Bożego Narodzenia
- kształtują umiejętność wyrażania wiedzy i emocji dotyczących Świąt Bożego Narodzenia poprzez śpiewanie piosenek, ruch intencjonalny oraz aktywność plastyczną, techniczną
- kształtują wrażliwość wielozmysłową
- doskonalą umiejętność postrzegania książek jako źródła przyjemnych emocji oraz wiedzy o świecie
- kształtują świadomość przynależności do rodziny
- są wdrażane w działania związane z obchodzeniem świąt i uroczystości
- rozwijają umiejętność składania życzeń, w tym życzeń w formie wysyłanych kart
- utrwalają znajomość adresu zamieszkania i rozwijają umiejętność posługiwania się nim
- kształtują umiejętność rozpoznawania emocji pojawiających się w sytuacjach przygotowania do świąt i świętowania
- wiedzą, że należy udzielać wsparcia słabszym i potrzebującym pomocy
- kształtują postawę szacunku wobec osób wykonujących prace porządkowe
Tydzień 3: ZEGARY I KALENDARZE
- dzieci doskonalą umiejętność rozpoznawania podstawowych materiałów (drewno, tektura, plastik, metal) oraz ich łączenia podczas czynności i zabaw konstrukcyjnych
- starają się dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe oraz prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń
- próbują porządkować elementy historyjki obrazkowej
- kształtują umiejętność porządkowania zbiorów zgodnie z wzrastającą i malejącą liczebnością
- starają się dostrzegać następstwa: pór roku, dni tygodnia, pór dnia
- poznają sposoby mierzenia czasu za pomocą różnych rodzajów zegarów
- próbują porównywać czas wykonywania różnych czynności
- doskonalą umiejętność koncentracji podczas zajęć i podążania za ich tokiem
- ćwiczą sprawność manualną podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalania właściwego kierunku kreślenia
- doskonalą umiejętność radzenia sobie z emocjami w sytuacjach współpracy i współzawodnictwa
- starają się zrozumieć wartość świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie
- wiedzą, że koleżeństwo polega również na pomaganiu w trudnych chwilach
- wzmacniają więź z grupą rówieśniczą i wychowawcą
W tym miesiącu uczymy się piosenki: „Noc oczekiwania”
1.Przyszli wszyscy, których kochamy,
w niebo patrzą, gdy znika dzień.
Bo ta chwila, na którą czekamy,
już niebawem rozpocznie się.
Ref. To Wigilia – noc oczekiwania,
pierwsza gwiazdka rozjaśnia mrok,
czas dobroci i życzeń składania
– każdy czeka na nią cały rok!
Poznajemy wiersz: „Witaj Mikołaju”
Za oknami, szaro, czasem pada śnieg.
Lecz Ty Mikołaju jesteś niczym lek.
Twój promienny uśmiech
i błyszczące oczka,
sprawią, że się cieszy,
każdy kogo spotkasz.
Zajmij miejsce Mikołaju
a my zaśpiewamy,
i wesoło zatańczymy
byś był długo z nami!