GRUDZIEŃ 2023 – zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

TEMATYKA TYGODNIOWA:

Kulinarne ciekawostki (04.12–08.12.)

Magia Świąt (11.12.–15.12.)

Zegary i kalendarze (18.12.–22.12.)

 

Tydzień 1: KULINARNE CIEKAWOSTKI

  • dzieci wzbogacają wiedzę n/t czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji
  • kształtują umiejętność odczytywania symboliki piramidy zdrowia i przyporządkowywania elementów do określonych jej poziomów
  • wzbogacają wiedzę n/t pochodzenia produktów spożywczych oraz zawodu kucharza
  • są wdrażane do udzielania przemyślanych odpowiedzi oraz zrozumiałego przekazywania informacji
  • kształtują umiejętność przewidywania skutków podejmowanych działań oraz określania, które z wprowadzanych i obserwowanych zmian mają charakter odwracalny, nieodwracalny lub częściowo odwracalny
  • są wdrażane do dbałości o higienę, kształtują świadomość zagrożeń wynikających z jej nieprzestrzegania
  • doskonalą umiejętność prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu oraz nawyku sprzątania po posiłku
  • starają się stosować formy grzecznościowe adekwatnie do sytuacji
  • doskonalą umiejętność oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny
  • starają się zrozumieć, że nie trzeba być pierwszym i najlepszym w każdej dziedzinie
  • rozwijają umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach

 

Tydzień 2: MAGIA ŚWIĄT

  • dzieci wzbogacają wiedzę n/t polskich tradycji związanych z obchodami Świąt Bożego Narodzenia
  • kształtują umiejętność wyrażania wiedzy i emocji dotyczących Świąt Bożego Narodzenia poprzez śpiewanie piosenek, ruch intencjonalny oraz aktywność plastyczną, techniczną
  • kształtują wrażliwość wielozmysłową
  • doskonalą umiejętność postrzegania książek jako źródła przyjemnych emocji oraz wiedzy o świecie
  • kształtują świadomość przynależności do rodziny
  • są wdrażane w działania związane z obchodzeniem świąt i uroczystości
  • rozwijają umiejętność składania życzeń, w tym życzeń w formie wysyłanych kart
  • utrwalają znajomość adresu zamieszkania i rozwijają umiejętność posługiwania się nim
  • kształtują umiejętność rozpoznawania emocji pojawiających się w sytuacjach przygotowania do świąt i świętowania
  • wiedzą, że należy udzielać wsparcia słabszym i potrzebującym pomocy
  • kształtują postawę szacunku wobec osób wykonujących prace porządkowe

 

Tydzień 3: ZEGARY I KALENDARZE

  • dzieci doskonalą umiejętność rozpoznawania podstawowych materiałów (drewno, tektura, plastik, metal) oraz ich łączenia podczas czynności i zabaw konstrukcyjnych
  • starają się dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe oraz prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń
  • próbują porządkować elementy historyjki obrazkowej
  • kształtują umiejętność porządkowania zbiorów zgodnie z wzrastającą i malejącą liczebnością
  • starają się dostrzegać następstwa: pór roku, dni tygodnia, pór dnia
  • poznają sposoby mierzenia czasu za pomocą różnych rodzajów zegarów
  • próbują porównywać czas wykonywania różnych czynności
  • doskonalą umiejętność koncentracji podczas zajęć i podążania za ich tokiem
  • ćwiczą sprawność manualną podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalania właściwego kierunku kreślenia
  • doskonalą umiejętność radzenia sobie z emocjami w sytuacjach współpracy i współzawodnictwa
  • starają się zrozumieć wartość świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie
  • wiedzą, że koleżeństwo polega również na pomaganiu w trudnych chwilach
  • wzmacniają więź z grupą rówieśniczą i wychowawcą

 

W tym miesiącu uczymy się piosenki: „Noc oczekiwania”

1.Przyszli wszyscy, których kochamy,

w niebo patrzą, gdy znika dzień.

Bo ta chwila, na którą czekamy,

już niebawem rozpocznie się.

 

Ref. To Wigilia – noc oczekiwania,

pierwsza gwiazdka rozjaśnia mrok,

czas dobroci i życzeń składania

– każdy czeka na nią cały rok!

 

 

Poznajemy wiersz: „Witaj Mikołaju”

Za oknami, szaro, czasem pada śnieg.

Lecz Ty Mikołaju jesteś niczym lek.

Twój promienny uśmiech

i błyszczące oczka,

sprawią, że się cieszy,

każdy kogo spotkasz.

Zajmij miejsce Mikołaju

a my zaśpiewamy,

i wesoło zatańczymy

byś był długo z nami!