STYCZEŃ 2024 – zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

TEMATYKA TYGODNIOWA:

Coraz bliżej gwiazd (02.01–05.01.)

Za zimową szybą (08.01.–12.01.)

Serce dla babci i dziadka (15.01.–19.01.)

Kim będę? (22.01.–26.01.)

Ferie zimowe (29.01.–11.02.)

 

Tydzień 1: CORAZ BLIŻEJ GWIAZD

  • dzieci rozwijają umiejętność swobodnego wypowiadania się i dzielenia się swoimi doświadczeniami
  • doskonalą umiejętność uważnego słuchania czytanego tekstu, opowiadania wysłuchanej historii
  • rozwijają zainteresowania techniczne i przyrodnicze
  • starają się odróżniać elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości
  • doskonalą umiejętność stosowania liczebników głównych i porządkowych
  • kształtują umiejętność układania i odczytywania zapisów matematycznych
  • są wdrażane do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i porządku podczas zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych
  • doskonalą umiejętność radzenia sobie z przeżywanymi emocjami
  • starają się zrozumieć, że w komunikacji najważniejsza jest chęć porozumienia

 

Tydzień 2: ZA ZIMOWĄ SZYBĄ

  • dzieci kształtują umiejętność właściwego dobierania ubrań do pory roku i warunków atmosferycznych
  • próbują rozpoznać i nazwać potrzeby związane z odpoczynkiem, ruchem, głodem, pragnieniem, czy odczuciami np. zimna
  • doskonalą umiejętność dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych i prawidłowości podczas uczestniczenia w zabawach badających właściwości materiałów, zjawiska fizyczne
  • są wdrażane do recytowania wierszy grupowo i indywidualnie, ze zwróceniem uwagi na prawidłową regulację oddechu, zachowanie pauz, tempa, rytmu, natężenia głosu
  • starają się wykorzystywać znane piktogramy do kodowania informacji
  • doskonalą umiejętność rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby
  • są wdrażane do stosowania właściwych wzorców komunikacji międzyludzkiej: właściwa postawa ciała, patrzenie na rozmówcę, gesty świadczące o podążaniu za tokiem rozmowy, nieprzerywanie wypowiedzi innych, odpowiedni ton i natężenie głosu
  • kształtują empatyczny stosunek wobec zwierząt
  • doskonalą umiejętność zespołowego wykonywania prac plastycznych i współdziałania podczas rozgrywek sportowych
  • są wdrażane do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spędzania czasu wolnego zimą

 

Tydzień 3: SERCE DLA BABCI I DZIADKA

  • dzieci są zachęcane do poznawania historii własnej rodziny
  • kształtują poczucie dumy z niepowtarzalności własnej rodziny, jej tradycji, zainteresowań oraz pasji
  • wzbogacają swoje słownictwo o zwroty i wyrażenia dotyczące rodziny
  • starają się dostrzec symetrię w wybranych wzorach, figurach geometrycznych
  • rozwijają zdolność porządkowania, klasyfikowania, przyporządkowywania
  • próbują tworzyć konstrukcje płaskie i przestrzenne oraz kompozycje z różnorodnego materiału, z wykorzystaniem właściwych sposobów łączenia, montowania
  • rozwijają aktywność twórczą: ruchową, plastyczną, muzyczną
  • starają się dostosować napięcie mięśniowe i siłę nacisku do narzędzia
  • doskonalą sprawność manualną podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalają właściwy kierunek kreślenia od lewej strony do prawej, od góry do dołu
  • starają się przestrzegać zasady kulturalnego zachowania przy stole i budowania miłej atmosfery
  • kształtują postawę szacunku wobec seniorów

 

Tydzień 4: KIM BĘDĘ?

  • dzieci nazywają wybrane zawody, próbują wyjaśnić, czym się zajmują ich przedstawiciele
  • doskonalą umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi, wyrażania opinii i ocen, uzasadniania ich
  • wykonują prace plastyczno-techniczne z wykorzystaniem różnych materiałów, według instrukcji słownych
  • doskonalą umiejętność przeliczania elementów zbiorów
  • kształtują potrzebę systematycznego udziału w aktywnościach sportowych
  • wiedzą, że siła fizyczna i bogactwo nie stanowią o sukcesie, szczęściu i wartości człowieka
  • prezentują swoje umiejętności przed zgromadzoną publicznością, starają się przełamywać własną nieśmiałość
  • kształtują umiejętność oceny zachowań jako pozytywnych bądź negatywnych
  • wzmacniają wiarę we własne możliwości
  • są wdrażane do odpowiedniego zachowania w sytuacji napięć (czekania na swoją kolej, rywalizacji sportowej)

 

Tydzień 5: FERIE ZIMOWE

 

W tym miesiącu uczymy się piosenki:

„Nie ma jak u Babci i Dziadka”

 

1.Nie ma jak u Babci,

nie ma jak u Dziadka,                                                         

zawsze pyszny torcik,

dobra oranżadka.                                                                                                    

Nie ma jak u Babci,                                                                                                  

nie ma jak u Dziadka,

zawsze pyszny torcik,                                                                                             

dobra oranżadka.

 

ref. Babcia z Dziadkiem nas kochają,

My kochamy także ich.

Z nimi zawsze jest wesoło

Z nimi miło płyną dni. /x2

 

2.U Babci i Dziadka,                                                                                  

zawsze jest radośnie,

a szczególnie wtedy,                                                                                          

gdy przychodzą goście.                                                                                

U Babci i Dziadka,                                                                                                 

zawsze jest radośnie,

a szczególnie wtedy,                                                                                                

gdy przychodzą goście.

 

ref. Babcia z Dziadkiem nas kochają,

My kochamy także ich.

Z nimi zawsze jest wesoło

Z nimi miło płyną dni. /x2

 

Poznajemy wiersz: „Dziś przed Wami tu stoimy”

Dziś przed Wami tu stoimy

i powiedzieć jedno chcemy,

że za wszystko babciu, dziadku,

szczerze dzisiaj dziękujemy!

 

Za to, że z nami jesteście,

że tak bardzo nas kochacie,

że tak wiele nas uczycie

i że o nas zawsze dbacie!

 

Doceniamy każdą chwilę,

wiedzę, którą nam dajecie,

bo jesteście, babciu, dziadku,

najważniejsi dla nas w świecie!

 

Choć jesteśmy jeszcze mali

i o życiu nic nie wiemy,

o tym, co jest najważniejsze,

od was się nauczyć chcemy!