STYCZEŃ 2024 – zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
TEMATYKA TYGODNIOWA:
Coraz bliżej gwiazd (02.01–05.01.)
Za zimową szybą (08.01.–12.01.)
Serce dla babci i dziadka (15.01.–19.01.)
Kim będę? (22.01.–26.01.)
Ferie zimowe (29.01.–11.02.)
Tydzień 1: CORAZ BLIŻEJ GWIAZD
- dzieci rozwijają umiejętność swobodnego wypowiadania się i dzielenia się swoimi doświadczeniami
- doskonalą umiejętność uważnego słuchania czytanego tekstu, opowiadania wysłuchanej historii
- rozwijają zainteresowania techniczne i przyrodnicze
- starają się odróżniać elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości
- doskonalą umiejętność stosowania liczebników głównych i porządkowych
- kształtują umiejętność układania i odczytywania zapisów matematycznych
- są wdrażane do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i porządku podczas zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych
- doskonalą umiejętność radzenia sobie z przeżywanymi emocjami
- starają się zrozumieć, że w komunikacji najważniejsza jest chęć porozumienia
Tydzień 2: ZA ZIMOWĄ SZYBĄ
- dzieci kształtują umiejętność właściwego dobierania ubrań do pory roku i warunków atmosferycznych
- próbują rozpoznać i nazwać potrzeby związane z odpoczynkiem, ruchem, głodem, pragnieniem, czy odczuciami np. zimna
- doskonalą umiejętność dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych i prawidłowości podczas uczestniczenia w zabawach badających właściwości materiałów, zjawiska fizyczne
- są wdrażane do recytowania wierszy grupowo i indywidualnie, ze zwróceniem uwagi na prawidłową regulację oddechu, zachowanie pauz, tempa, rytmu, natężenia głosu
- starają się wykorzystywać znane piktogramy do kodowania informacji
- doskonalą umiejętność rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby
- są wdrażane do stosowania właściwych wzorców komunikacji międzyludzkiej: właściwa postawa ciała, patrzenie na rozmówcę, gesty świadczące o podążaniu za tokiem rozmowy, nieprzerywanie wypowiedzi innych, odpowiedni ton i natężenie głosu
- kształtują empatyczny stosunek wobec zwierząt
- doskonalą umiejętność zespołowego wykonywania prac plastycznych i współdziałania podczas rozgrywek sportowych
- są wdrażane do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spędzania czasu wolnego zimą
Tydzień 3: SERCE DLA BABCI I DZIADKA
- dzieci są zachęcane do poznawania historii własnej rodziny
- kształtują poczucie dumy z niepowtarzalności własnej rodziny, jej tradycji, zainteresowań oraz pasji
- wzbogacają swoje słownictwo o zwroty i wyrażenia dotyczące rodziny
- starają się dostrzec symetrię w wybranych wzorach, figurach geometrycznych
- rozwijają zdolność porządkowania, klasyfikowania, przyporządkowywania
- próbują tworzyć konstrukcje płaskie i przestrzenne oraz kompozycje z różnorodnego materiału, z wykorzystaniem właściwych sposobów łączenia, montowania
- rozwijają aktywność twórczą: ruchową, plastyczną, muzyczną
- starają się dostosować napięcie mięśniowe i siłę nacisku do narzędzia
- doskonalą sprawność manualną podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalają właściwy kierunek kreślenia od lewej strony do prawej, od góry do dołu
- starają się przestrzegać zasady kulturalnego zachowania przy stole i budowania miłej atmosfery
- kształtują postawę szacunku wobec seniorów
Tydzień 4: KIM BĘDĘ?
- dzieci nazywają wybrane zawody, próbują wyjaśnić, czym się zajmują ich przedstawiciele
- doskonalą umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi, wyrażania opinii i ocen, uzasadniania ich
- wykonują prace plastyczno-techniczne z wykorzystaniem różnych materiałów, według instrukcji słownych
- doskonalą umiejętność przeliczania elementów zbiorów
- kształtują potrzebę systematycznego udziału w aktywnościach sportowych
- wiedzą, że siła fizyczna i bogactwo nie stanowią o sukcesie, szczęściu i wartości człowieka
- prezentują swoje umiejętności przed zgromadzoną publicznością, starają się przełamywać własną nieśmiałość
- kształtują umiejętność oceny zachowań jako pozytywnych bądź negatywnych
- wzmacniają wiarę we własne możliwości
- są wdrażane do odpowiedniego zachowania w sytuacji napięć (czekania na swoją kolej, rywalizacji sportowej)
Tydzień 5: FERIE ZIMOWE
W tym miesiącu uczymy się piosenki:
„Nie ma jak u Babci i Dziadka”
1.Nie ma jak u Babci,
nie ma jak u Dziadka,
zawsze pyszny torcik,
dobra oranżadka.
Nie ma jak u Babci,
nie ma jak u Dziadka,
zawsze pyszny torcik,
dobra oranżadka.
ref. Babcia z Dziadkiem nas kochają,
My kochamy także ich.
Z nimi zawsze jest wesoło
Z nimi miło płyną dni. /x2
2.U Babci i Dziadka,
zawsze jest radośnie,
a szczególnie wtedy,
gdy przychodzą goście.
U Babci i Dziadka,
zawsze jest radośnie,
a szczególnie wtedy,
gdy przychodzą goście.
ref. Babcia z Dziadkiem nas kochają,
My kochamy także ich.
Z nimi zawsze jest wesoło
Z nimi miło płyną dni. /x2
Poznajemy wiersz: „Dziś przed Wami tu stoimy”
Dziś przed Wami tu stoimy
i powiedzieć jedno chcemy,
że za wszystko babciu, dziadku,
szczerze dzisiaj dziękujemy!
Za to, że z nami jesteście,
że tak bardzo nas kochacie,
że tak wiele nas uczycie
i że o nas zawsze dbacie!
Doceniamy każdą chwilę,
wiedzę, którą nam dajecie,
bo jesteście, babciu, dziadku,
najważniejsi dla nas w świecie!
Choć jesteśmy jeszcze mali
i o życiu nic nie wiemy,
o tym, co jest najważniejsze,
od was się nauczyć chcemy!