KWIECIEŃ 2024- ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE
TEMATYKA TYGODNIOWA:
I. W WIOSENNYM OGRODZIE. (02.-05.04.2024)
II. W ŚWIECIE KSIĄŻEK. (08.-12.04.2024)
III. NA WIOSENNEJ ŁĄCE. (15.-19.04.2024)
IV. DBAMY O NASZĄ PLANETĘ. (22.-26.04.2024)
V. MAJOWE ŚWIĘTA. (29.04-02.05.2024)
I. TYDZIEŃ: W WIOSENNYM OGRODZIE.
- poznanie narzędzi ogrodniczych
- kształtowanie nawyku sprzątania, zwrócenie uwagi na konieczność wykonywania pewnych czynności w określonym czasie (co wynika z kalendarza i praw natury)
- utrwalenie informacji o czynnikach niezbędnych do życia rośliny
- utrwalenie wiedzy dotyczącej wiosennych roślin
- rozwijanie wyobraźni i wrażliwości na otaczającą przyrodę
- wprowadzenie litery c, C, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, poszerzanie wiedzy na temat cebul (jako warzyw i cebul kwiatów)
- doskonalenie umiejętności matematycznych
II. TYDZIEŃ: W ŚWIECIE KSIĄŻEK.
- kształtowanie nawyku czytania książek, odkładania ich na półkę i właściwych zachowań podczas czytania/oglądania książek
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i budowania wypowiedzi na jego temat
- utrwalenie wiedzy na temat funkcjonowania księgarni, biblioteki i czytelni oraz właściwych zachowań podczas pobytu w bibliotece
- zapoznanie z procesem tworzenia książki, uświadomienie wartości pracy każdego człowieka w procesie tworzenia, poznanie zawodów związanych
z powstawaniem książki - wprowadzenie litery f, F, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej
- utrwalanie cech wielkościowych i umiejętności odwzorowywania
III. TYDZIEŃ: NA WIOSENNEJ ŁĄCE.
- uwrażliwianie na otaczającą przyrodę, budowanie pozytywnej postawy wobec pracy owadów zapylających
- kształtowanie świadomości przyrodniczej, poczucia empatii i troski
- poznanie ziół rosnących na polskich łąkach, zachęcanie do obserwacji owadów
- utrwalenie wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące
- wprowadzenie litery ł, Ł, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
- poznanie różnicy między pojęciami „pionowe” i „poziome”, zapoznanie się z przyrządami do mierzenia
IV. TYDZIEŃ: DBAMY O NASZĄ PLANETĘ.
- zapoznanie z pojęciem i przedmiotem „globus”
- kształtowanie nawyku sprzątania, budowanie poczucia odpowiedzialności za planetę, wpajanie przekonania, że Ziemia to nasz dom, o który trzeba dbać
- kształtowanie zachowań proekologicznych, w tym umiejętności segregowania śmieci; poszerzenie wiedzy na temat kolorów śmietników i surowców, które do nich należy wrzucać
- zapoznanie z informacjami dotyczącymi odnawialnych źródeł energii, wdrażanie do oszczędzania prądu
- zapoznanie ze sposobami oszczędzania wody; kształtowanie proekologicznego stylu życia, w tym nawyku oszczędzania wody
- utrwalanie wiedzy o sprzętach domowych związanych z wodą (pralka, zmywarka, umywalka, wanna, kabina prysznicowa, czajnik, sitko itp.)
- utrwalenie pojęcia ,,recykling”
- doskonalenie czynności matematycznych, w tym przeliczania i pomiaru długości, utrwalenie cech wielkościowych
V. TYDZIEŃ: MAJOWE ŚWIĘTA.
- kształtowanie postawy patriotycznej, utrwalanie przekonania, że Polska to nasz dom; wdrażanie do kulturalnego zachowania się wobec innych osób
- poznanie symboli narodowych, utrwalenie hymnu
- zapoznanie z mapą Polski oraz symbolami i herbami miast
- zapoznanie ze strojami ludowymi z różnych regionów Polski oraz z gwarą/dialektami, tańczenie tańca ludowego, słuchanie utworów ludowych
- wprowadzenie podstawowych informacji na temat Unii Europejskiej i niektórych państw członkowskich
- ćwiczenie umiejętności odwzorowywania i kodowania
Nauczymy się piosenki pt. „Książka”:
1. Kiedy książkę swą otwieram,
bo znów kiepski humor mam,
książka w podróż mnie zabiera,
z nią wędruję tu i tam.
Czasem straszy mnie smokami,
czasem wzrusza mnie do łez.
Jednak z nią, z nią ciekawie zawsze jest.
Ref.: Tu z Puchatkiem po miodek wyruszamy do lasu.
Tu pędzimy z Królikiem, bo nie mamy wciąż czasu.
Tu z Piotrusiem szybuję nad okrętem piratów.
Z Calineczką odpocznę na łące pełnej kwiatów.
2. Kiedy wieczór już zawita,
wtedy wołam mamę wnet:
– Mamo, książkę mi poczytaj,
bo odwiedzić chciał mnie kret!
By zza okna żaden strażak
nie przerażał więcej mnie,
krecik dziś na wycieczkę wziąć mnie chce.
Ref.: Tu z Syrenką i Florkiem skoczę do morskiej toni.
Ze smerfami ucieknę, bo znów Klakier nas goni.
Z Filemonem napsocę i wyruszę do sadu,
a na koniec przyrządzę nam soczek z gumijagód!
Nauczymy się wierszyka pt. „Mali ekolodzy”:
Kapie woda? Dokręć kran!
Gdy wychodzisz- światło zgaś!
Wsiądź na rower, wyrusz w świat.
Słuchaj! Pięknie szumi las!
Posegreguj wszystkie śmieci,
nie wyrzucaj ich jak leci!
Posadź drzewo, szanuj papier,
zostań EKOPRZEDSZKOLAKIEM!