KWIECIEŃ 2024- ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE

Categories :

TEMATYKA TYGODNIOWA:

I. W WIOSENNYM OGRODZIE. (02.-05.04.2024)

II. W ŚWIECIE KSIĄŻEK. (08.-12.04.2024)

III. NA WIOSENNEJ ŁĄCE. (15.-19.04.2024)

IV. DBAMY O NASZĄ PLANETĘ. (22.-26.04.2024)

V. MAJOWE ŚWIĘTA. (29.04-02.05.2024)

 

I. TYDZIEŃ: W WIOSENNYM OGRODZIE.

  • poznanie narzędzi ogrodniczych
  • kształtowanie nawyku sprzątania, zwrócenie uwagi na konieczność wykonywania pewnych czynności w określonym czasie (co wynika z kalendarza i praw natury)
  • utrwalenie informacji o czynnikach niezbędnych do życia rośliny
  • utrwalenie wiedzy dotyczącej wiosennych roślin
  • rozwijanie wyobraźni i wrażliwości na otaczającą przyrodę
  • wprowadzenie litery c, C, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, poszerzanie wiedzy na temat cebul (jako warzyw i cebul kwiatów)
  • doskonalenie umiejętności matematycznych

II. TYDZIEŃ: W ŚWIECIE KSIĄŻEK.

  • kształtowanie nawyku czytania książek, odkładania ich na półkę i właściwych zachowań podczas czytania/oglądania książek
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i budowania wypowiedzi na jego temat
  • utrwalenie wiedzy na temat funkcjonowania księgarni, biblioteki i czytelni oraz właściwych zachowań podczas pobytu w bibliotece
  • zapoznanie z procesem tworzenia książki, uświadomienie wartości pracy każdego człowieka w procesie tworzenia, poznanie zawodów związanych
    z powstawaniem książki
  • wprowadzenie litery f, F, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej
  • utrwalanie cech wielkościowych i umiejętności odwzorowywania

III. TYDZIEŃ: NA WIOSENNEJ ŁĄCE.

  • uwrażliwianie na otaczającą przyrodę, budowanie pozytywnej postawy wobec pracy owadów zapylających
  • kształtowanie świadomości przyrodniczej, poczucia empatii i troski
  • poznanie ziół rosnących na polskich łąkach, zachęcanie do obserwacji owadów
  • utrwalenie wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące
  • wprowadzenie litery ł, Ł, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
  • poznanie różnicy między pojęciami „pionowe” i „poziome”, zapoznanie się z przyrządami do mierzenia

IV. TYDZIEŃ: DBAMY O NASZĄ PLANETĘ.

  • zapoznanie z pojęciem i przedmiotem „globus”
  • kształtowanie nawyku sprzątania, budowanie poczucia odpowiedzialności za planetę, wpajanie przekonania, że Ziemia to nasz dom, o który trzeba dbać
  • kształtowanie zachowań proekologicznych, w tym umiejętności segregowania śmieci; poszerzenie wiedzy na temat kolorów śmietników i surowców, które do nich należy wrzucać
  • zapoznanie z informacjami dotyczącymi odnawialnych źródeł energii, wdrażanie do oszczędzania prądu
  • zapoznanie ze sposobami oszczędzania wody; kształtowanie proekologicznego stylu życia, w tym nawyku oszczędzania wody
  • utrwalanie wiedzy o sprzętach domowych związanych z wodą (pralka, zmywarka, umywalka, wanna, kabina prysznicowa, czajnik, sitko itp.)
  • utrwalenie pojęcia ,,recykling”
  • doskonalenie czynności matematycznych, w tym przeliczania i pomiaru długości, utrwalenie cech wielkościowych

V. TYDZIEŃ: MAJOWE ŚWIĘTA.

  • kształtowanie postawy patriotycznej, utrwalanie przekonania, że Polska to nasz dom; wdrażanie do kulturalnego zachowania się wobec innych osób
  • poznanie symboli narodowych, utrwalenie hymnu
  • zapoznanie z mapą Polski oraz symbolami i herbami miast
  • zapoznanie ze strojami ludowymi z różnych regionów Polski oraz z gwarą/dialektami, tańczenie tańca ludowego, słuchanie utworów ludowych
  • wprowadzenie podstawowych informacji na temat Unii Europejskiej i niektórych państw członkowskich
  • ćwiczenie umiejętności odwzorowywania i kodowania

Nauczymy się piosenki pt. „Książka”:

1. Kiedy książkę swą otwieram,
bo znów kiepski humor mam,
książka w podróż mnie zabiera,
z nią wędruję tu i tam.
Czasem straszy mnie smokami,
czasem wzrusza mnie do łez.
Jednak z nią, z nią ciekawie zawsze jest.

Ref.: Tu z Puchatkiem po miodek wyruszamy do lasu.
Tu pędzimy z Królikiem, bo nie mamy wciąż czasu.
Tu z Piotrusiem szybuję nad okrętem piratów.
Z Calineczką odpocznę na łące pełnej kwiatów.

2. Kiedy wieczór już zawita,
wtedy wołam mamę wnet:
– Mamo, książkę mi poczytaj,
bo odwiedzić chciał mnie kret!
By zza okna żaden strażak
nie przerażał więcej mnie,
krecik dziś na wycieczkę wziąć mnie chce.

Ref.: Tu z Syrenką i Florkiem skoczę do morskiej toni.
Ze smerfami ucieknę, bo znów Klakier nas goni.
Z Filemonem napsocę i wyruszę do sadu,
a na koniec przyrządzę nam soczek z gumijagód!

 

Nauczymy się wierszyka pt. „Mali ekolodzy”:

Kapie woda? Dokręć kran! 

Gdy wychodzisz- światło zgaś!

Wsiądź na rower, wyrusz w świat.

Słuchaj! Pięknie szumi las!

Posegreguj wszystkie śmieci,

nie wyrzucaj ich jak leci!

Posadź drzewo, szanuj papier,

zostań EKOPRZEDSZKOLAKIEM!