MARZEC 2024- ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE
TEMATYKA TYGODNIOWA:
I. PREHISTORYCZNY ŚWIAT. (04.-08.03.2024)
II. W KINIE I W TEATRZE. (11.-15.03.2024)
III. PRZEBUDZENIE PO ZIMIE. (18.-22.03.2024)
IV. OD KURNIKA DO ŚWIĄTECZNEGO KOSZYKA. (25.-28.03.2024)
I. TYDZIEŃ: PREHISTORYCZNY ŚWIAT.
- zaciekawienie historią, zachęcanie do dbania o pamiątki i relikty przeszłości
- uświadomienie roli muzeum w życiu człowieka
- zapoznanie z zawodem archeologa
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i prowadzenia rozmowy na jego temat
- wprowadzenie litery j, J, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej
- utrwalenie nazw zawodów (archeolog, paleontolog)
- poszerzenie i utrwalenie wiedzy na temat dinozaurów i ich życia
- doskonalenie umiejętności matematycznych, w tym kodowania, przeliczania, układania rytmów, utrwalanie figur geometrycznych
II. TYDZIEŃ: W KINIE I W TEATRZE.
- poszerzenie wiedzy o kinie i teatrze, w tym również o właściwym zachowaniu podczas pobytu w tych miejscach
- poznanie nazw zawodów teatralnych
- zachęcanie do wyrażania emocji podczas zabaw dramowych
- rozwijanie kreatywności i wyobraźni, stymulowanie zmysłów
- wprowadzenie litery z, Z, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, ćwiczenie aparatu mowy
- zapoznanie z monetami i banknotami, doskonalenie umiejętności przeliczania pieniędzy
- rozwijanie umiejętności odczytywania dwóch współrzędnych (rząd i miejsce) oraz kodowania
- zachęcanie do aktywności i zabawy, w tym do teatrzyków, zabaw dramowych i plastycznych
III. TYDZIEŃ: PRZEBUDZENIE PO ZIMIE.
- utrwalenie wiedzy na temat rodzajów ubrań, zapoznanie z określeniem „ubierać się na cebulkę”
- kształtowanie nawyku ubierania się adekwatnie do pogody
- poszerzanie wiedzy na temat różnorodności zjawisk atmosferycznych, zapoznanie z przysłowiem: „W marcu jak w garncu”
- wprowadzenie litery g, G, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej
- kształtowanie umiejętności prowadzenia tabeli pogodowej, zachęcanie do systematycznej pracy
- zapoznanie z przyrządami do pomiaru temperatury oraz siły i kierunku wiatru
- zapoznanie z różnymi gatunkami ptaków i głosami, które wydają, kształtowanie wrażliwości na otaczającą przyrodę, rozwijanie wyobraźni dźwiękowej
- zapoznanie ze zjawiskiem powstawania tęczy, rozwijanie kreatywności i wyobraźni
IV. TYDZIEŃ: OD KURNIKA DO ŚWIĄTECZNEGO KOSZYKA.
- zapoznanie z życiem i pracą na wsi, utrwalenie nazw zwierząt gospodarskich oraz budynków, w których mieszkają
- kształtowanie otwartej postawy na przyrodę i dobra natury
- rozpoznawanie poszczególnych członków rodzin zwierzęcych i utrwalanie ich nazw
- utrwalenie nazw członków ptasich rodzin, wyodrębnianie z szeregu jednostki po cechach charakterystycznych
- utrwalanie umiejętności przeliczania i tworzenia zbiorów
- zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi, ukazanie wartości tradycji
- kształtowanie postawy otwartości na różne kultury, religie i zwyczaje
- zapoznanie z technikami ozdabiania jajek i ich nazwami
- utrwalenie wiedzy dotyczącej zawartości koszyczka wielkanocnego
Nauczymy się piosenki pt. „Piórko z podwórka”
1. Wpadło piórko na podwórko…O, o, o!
Kurka gdacze: – Ja je wezmę! Ko, ko, ko!
Idzie kaczka- nieboraczka: – Kwa, kwa, kwa!
Ona także na to piórko chrapkę ma.
2. Mały kotek wlazł na płotek: – Miau, miau, miau!
On tym piórkiem też by się pobawić chciał.
Biała kózka kręci głową: – Me, me, me!
Skąd to piórko na podwórku wzięło się?
3. Mruczy krowa- mądra głowa: – Mu, mu, mu!
Ja wam powiem, kto to piórko zgubił tu.
Nagle słychać gdzieś z oddali: – Kle, kle, kle!
Ja tym piórkiem dzisiaj z wami witam się.
Nauczymy się wierszyka pt. „Dwa zające”:
(do zabawy ruchowo- naśladowczej)
Jeden zając, drugi zając
skaczą sobie, rozmawiając:
„Tu baranki, tam pisanki,
to świąteczne niespodzianki,
tu jest palma, tam kurczaczek”.
Po trawniku zając skacze,
za nim kurczak i baranek,
a na końcu pięć pisanek.
Skaczą, każdy kozła fika,
aż wskoczyli do koszyka.