KWIECIEŃ 2024 – zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
TEMATYKA TYGODNIOWA:
Morskie podróże i opowieści (03.04–05.04.)
W domu i w zagrodzie (08.04.–12.04.)
Eko stylem życia (15.04.–19.04.)
Strażnicy książek (22.04.–26.04.)
Tydzień 1: MORSKIE PODRÓŻE I OPOWIEŚCI
- dzieci doskonalą umiejętność rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu
- rozwijają zainteresowanie osiągnięciami i wynalazkami człowieka
- wzbogacają wiedzę na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych
- doskonalą umiejętność klasyfikowania jakościowego i ilościowego przedmiotów
- próbują tworzyć i odczytywać zapisy działań matematycznych
- kształtują umiejętność rozpoznawania monet oraz rozumienia, do czego służą pieniądze
- doskonalą umiejętność tworzenia konstrukcji i impresji plastycznych inspirowanych przyrodą, materiałem naturalnym
- kształtują umiejętność radzenia sobie w sytuacji czekania na swoją kolej i rywalizacji
- starają się dostrzec emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
- kształtują postawę troski o otoczenie przyrodnicze
Tydzień 2: W DOMU I W ZAGRODZIE
- dzieci wzbogacają wiedzę na temat zwierząt domowych, hodowlanych, egzotycznych oraz postępu technicznego w gospodarstwie rolnym
- doskonalą umiejętność płynnego mówienia podczas różnych form wypowiedzi i sytuacji
- dostrzegają znaczenie liter, cyfr i numeracji w życiu codziennym
- wzbogacają własne doświadczenia w zakresie mierzenia długości
- doskonalą umiejętność tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, z wykorzystaniem właściwych sposobów łączenia, montowania
- starają się kreślić wzory i szlaczki w liniaturze, z zachowaniem regularnego odstępu między elementami graficznymi
- doskonalą sprawność rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych, rozgrywek sportowych
- są wdrażane do kultywowania zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych
- kształtują umiejętność szukania wsparcia w sytuacjach trudnych
- dostrzegają, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawiają w stosunku do nich życzliwość i troskę
- kształtują postawę szacunku dla pracy rolników
Tydzień 3: EKO STYLEM ŻYCIA
- dzieci poszerzają wiadomości o zagrożeniach dla przyrody wynikających ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka (zanieczyszczanie wody, powietrza, gleby)
- wzbogacają wiedzę na temat sposobów redukowania niekorzystnego wpływu na przyrodę przez działania proekologiczne i stosowanie różnych form ochrony przyrody
- doskonalą umiejętność dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń
- rozwijają kreatywność i wyobraźnię przez łączenie technik plastycznych
- starają się wykorzystywać piktogramy do kodowania informacji
- są wdrażane do przestrzegania zasad uczciwej rywalizacji podczas gier zespołowych, konkursów, zawodów sportowych oraz reguł w grach planszowych
- kształtują postawę godzenia się z porażką czy przegraną, radości z sukcesów innych
- są wdrażane do podejmowania działań służących osiągnięciu wspólnego celu
- starają się kształtować postawy proekologiczne w codziennym życiu (segregacja odpadów, oszczędzanie wody i energii
- kształtują potrzebę reagowania na zauważone zagrożenie lub krzywdę wyrządzaną zwierzętom oraz empatycznego stosunku do świata przyrody
Tydzień 4: STRAŻNICY KSIĄŻEK
- dzieci próbują dostrzegać różnice pomiędzy książkami
- kształtują umiejętność konstruowania wypowiedzi poprzez zachęcanie do opowiadania o swoich ulubionych książkach i bohaterach
- poszerzają słownik czynny i bierny związany z tematyką książek, czytelnictwem
- doskonalą umiejętność wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nie przeszkadzania innym podczas wypowiedzi
- kształtują umiejętność recytowania wierszy grupowo i indywidualnie, ze zwróceniem uwagi na prawidłową regulację oddechu, zachowanie pauz, tempa, rytmu, natężenie głosu
- doskonalą umiejętność posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji
- są wdrażane do odtwarzania według wzoru oraz do układania własnych kompozycji z mozaiki geometrycznej
- są zachęcane do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu
- dostrzegają wpływ książek na emocje i nastrój
- wiedzą, że należy przestrzegać reguł w grach planszowych
- są wdrażane do samodzielnego podejmowania decyzji oraz ponoszenia ich konsekwencji
- kształtują świadomość narodową i poczucie dumy z faktu bycia Polakiem, przez dostrzeganie piękna: języka, literatury
W tym miesiącu uczymy się piosenki: „Dbaj o Ziemię”
(muzyka: Barbara Tartanus, słowa: Iwona Fabiszewska)
1.Nie rzucaj papierków na trawę.
Nie zaśmiecaj Ziemi.
I pomóż nam dbać o planetę.
Niech wszystko się zazieleni.
Ref. Bo Ziemia to nasz dom,
mieszkamy właśnie tu,
gdzie się roztacza w krąg
wiosenny zapach bzu.
2.Nie zrywaj i nie łam gałązek.
Nie strasz zwierząt w lesie.
Przyroda ci wnet podziękuje.
Na listkach szczęście przyniesie.
Ref. Bo Ziemia to nasz dom,
mieszkamy właśnie tu,
gdzie się roztacza w krąg
wiosenny zapach bzu. /bis
Poznajemy wiersz „Ekologia” autorstwa Ewy Zakrzewskiej
Ekologia – słowo znane,
W całym świecie powtarzane.
Znaczy, by nie było śmieci
i świat czysty miały dzieci.
Kto chce chronić środowisko
Musi o nim wiedzieć wszystko
Więc dlatego dziś się uczmy
Jak najlepiej chronić je.
Mrówka, ptak, czy jakieś zwierzę,
Czysty domek chce mieć przecież.
A gdy tylko patrzy wkoło,
To co widzi? Wszędzie śmieci,
Więc z przyrodą żyjmy w zgodzie
I od święta i na co dzień.
Każdy śmieć do kosza włóż
Wtedy czysto będzie już!