LUTY 2024 – zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
TEMATYKA TYGODNIOWA:
Ferie zimowe (29.01.–11.02.)
Karnawał na świecie. Polarna wyprawa (12.02–16.02.)
Na wiślanym szlaku (19.02.–23.02.)
Sztuka blisko nas (26.02.–01.03.)
Tydzień 1 i 2: FERIE ZIMOWE
Tydzień 3: KARNAWAŁ NA ŚWIECIE. POLARNA WYPRAWA
- dzieci rozwijają zainteresowanie zjawiskami przyrodniczymi podczas zabaw badawczych
- doskonalą umiejętność dostrzegania i kontynuowania rytmów oraz ich przekładania na inne reprezentacje
- rozwijają aktywność poznawczą poprzez oglądanie książek, zdjęć, filmów, korzystanie z nowoczesnej technologii
- starają się dostrzec i wskazać podobieństwa oraz różnice między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu: ludzie o różnym wyglądzie, z różnych krajów
- doskonalą umiejętność dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych
- próbują precyzować wypowiedzi oraz pytania w celu uzyskania informacji
- starają się przestrzegać zasady zachowania zapewniające porządek i bezpieczeństwo
- kształtują świadomość wpływu działalności człowieka na przyrodę
- doskonalą umiejętność oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny z zastosowaniem adekwatnych określeń
- kształtują postawę otwartości i szacunku dla innych kultur, ludzi, zwyczajów, tradycji
Tydzień 4: NA WIŚLANYM SZLAKU
- dzieci poznają historię naszego kraju oraz zdobywają wiedzę o ważnych historycznie postaciach oraz stolicy naszego kraju
- rozwijają podstawową orientację na mapie Polski
- poszerzają wiedzę o wybranych zwyczajach i tradycjach regionalnych, o wybranych symbolach związanych z regionami Polski ukrytych w podaniach, legendach, bajkach
- są wdrażane do postrzegania własnej osoby jako członka narodu (Polka/Polak)
- doskonalą umiejętność formułowania wypowiedzi
- śpiewają piosenki i uczestniczą w zabawach opartych na tradycji ludowej
- doskonalą umiejętność planowania kolejnych etapów i czynności, właściwego wykorzystania płaszczyzny lub przestrzeni oraz elementarnego dostrzegania proporcji
- posługują się wagą w zabawie i sytuacjach użytkowych oraz kształtują umiejętność określania i porównywania przedmiotów ze względu na ich ciężar
- doskonalą orientację na kartce, w tym w przestrzeni sieci kwadratowej
- rozwijają umiejętność radzenia sobie z przegraną i wygraną w sytuacji rywalizacji
- kształtują postawę troski o otoczenie przyrodnicze
- kształtują poczucie dumy z faktu bycia Polką/Polakiem poprzez ukazywanie piękna: przyrody, krajobrazów, języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
Tydzień 5: SZTUKA BLISKO NAS
- dzieci poszerzają słownictwo związane z dziedzinami sztuki: malarstwem, muzyką, rzeźbą, architekturą
- doskonalą umiejętność przedstawiania zdarzeń, pojęć, zjawisk oraz wyrażania emocji poprzez obcowanie ze sztuką oraz różnorodne formy własnej ekspresji twórczej
- poszerzają wiadomości o zawodach artystycznych, o zajęciach związanych z tworzeniem
- doskonalą umiejętność porównywania i klasyfikowania przedmiotów ze względu na wybraną cechę
- starają się rozróżniać i nazywać podstawowe figury geometryczne
- rozwijają umiejętność tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału
- doskonalą umiejętność wykonywania czynności precyzyjnych, np. składanie, zginanie papieru
- kształtują postawę szacunku dla wytworów kultury
- są wdrażane do przestrzegania ustalonych zasad w trakcie zabaw konstrukcyjnych: oszczędnego gospodarowania materiałem, właściwego organizowania miejsca pracy i sprzątania po jej zakończeniu
- kształtują umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji wynikających z obcowania ze sztuką
- starają się współdziałać podczas realizacji zadań zespołowych
- kształtują umiejętność właściwego zachowania w miejscach użyteczności publicznej, kultury i sztuki
W tym miesiącu uczymy się piosenki: „Przyjaźń – wielka sprawa”
(słowa: Urszula Zielińska, muzyka: Andrzej Seroczyński)
1.Tomek, Kaśka, Michał, Ela,
każdy szuka przyjaciela,
z nim się może wszystko zdarzyć,
razem zawsze lepiej marzyć.
Ref Nie stój sam, wyciągnij rękę,
z przyjaciółmi nuć piosenkę. (x4)
2.Można pobiec na huśtawkę
i z gałęzi zrobić tratwę,
razem odpowiadać echu,
śpiewać lub pękać ze śmiechu.
Ref. Nie stój sam, wyciągnij rękę.
Z przyjaciółmi nuć piosenkę. (x4)
3.A gdy smutek Cię dopada,
jest przyjaciel i jest rada,
jeśli dbasz o swoją przyjaźń,
ona nigdy nie przemija.
Ref. Nie stój sam, wyciągnij rękę.
Z przyjaciółmi nuć piosenkę. (x4)
Poznajemy wiersz: „Pogoń za kwadratem”
(Olga Adamowicz)
Kwadrat to bardzo dziwna figura,
bo nie wiadomo gdzie jest dół, a gdzie góra.
Ma równe kąty, ma równe boki.
Jest tak samo długi jak i szeroki.
Jeżeli jest ktoś, kto w to nie wierzy,
niech linijką wszystko w kwadracie zmierzy.