MARZEC- ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE

TEMATYKA TYGODNIOWA:

I. PREHISTORYCZNY ŚWIAT (04.03.- 08.03.2024r.)

II. W KRAINIE FIGUR GEOMETRYCZNYCH (11.03.- 15.03.2024r.)

III. PRZEBUDZENIE PO ZIMIE (18.03.- 22.03.2024r.)

IV. OD KURNIKA DO ŚWIĄTECZNEGO KOSZYKA (25.03.- 27.03.2024r.)

 

Tydzień 1. Prehistoryczny świat

  • dzieci poznają pojęcia: muzeum, historia;
  • poznają zawody: archeolog, paleontolog;
  • rozwijają umiejętność analizy sylabowej;
  • poszerzają i utrwalają wiedzę na temat życia dinozaurów;
  • rozumieją pojęcia: mięsożerny, roślinożerny;
  • doskonalą umiejętność przeliczania i porównywania liczebności;
  • rozwijają wyobraźnię;

Tydzień 2. W krainie figur geometrycznych

  • dzieci nabywają umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych, odnajdywania ich kształtów w swoim otoczeniu;
  • uważnie słuchają utworów literackich;
  • rozwijają pamięć i spostrzegawczość;
  • kształtują umiejętności matematyczne- układanie rytmów, liczenie na konkretach, porównywanie liczebności zbiorów, klasyfikowanie;
  • rozwijają sprawność manualną;
  • doskonalą umiejętność reagowania na określony sygnał;
  • rozwijają sprawność fizyczną;

Tydzień 3. Przebudzenie po zimie

  • dzieci poznają oznaki wiosennej pogody;
  • poznają definicję zwrotów: ubierać się na cebulkę, w marcu jak w garncu;
  • utrwalają znajomość nazw części garderoby;
  • kształtują umiejętność dostosowywania stroju do pogody;
  • uczestniczą w różnych formach aktywności, np. dramie;
  • nabywają wiedzę na temat różnych typów kalendarzy;
  • kształtują umiejętność prowadzenia kalendarza pogodowego;
  • poznają ptaki przylatujące wiosną do Polski;
  • ćwiczą orientację w przestrzeni;
  • kształtują poczucie rytmu;
  • rozwijają wrażliwość na otaczającą nas przyrodę;
  • kształtują umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów przyrodniczych i formułowania wniosków;
  • rozwijają umiejętność zgodnej współpracy w grupie rówieśniczej;

Tydzień 4. Od kurnika do świątecznego koszyka

  • dzieci poznają wybrane tradycje związane z Wielkanocą;
  • rozumieją wartości, jakie niesie kultywowanie tradycji;
  • rozwijają wiedzę na temat działania gospodarstwa wiejskiego;
  • utrwalają znajomość nazw zwierząt hodowlanych i budynków będących częścią gospodarstwa ;
  • poznanie nazw członków ptasich rodzin;
  • kształtują postawę odpowiedzialności wynikającej z posiadania zwierząt;
  • rozwijają umiejętność rytmicznego poruszania się do muzyki;
  • rozwijają umiejętność uważnego słuchania i wykonywania poleceń i zadań w ustalonej kolejności;

Nauczymy się piosenki pt. „Wiosno, czy to ty?”

(sł. N. Łasocha, muz. G. Gąsior, W. Gąsior)

1. Kto na drzewach wyczarował pąki?

Kto zaprosił do kraju skowronki?

Kto zachęcił do lotu motyle?

Kto zasadził w ogródku żonkile?

Ref. Wiosno, wiosno,

powiedz mi.

Wiosno, wiosno,

czy to ty? /2x

2. Kto rozłożył dywan świeżej trawy?

Kto obudził jaszczurki i żaby?

Kto ozdobił gałązki wierzbowe?

Kto pochował ubrania zimowe?

Ref. Wiosno, wiosno,

powiedz mi.

Wiosno, wiosno,

czy to ty? /2x

3. Kto zawołał pracowite pszczoły?

Kto pościągał słomiane chochoły?

Kto wydłużył słoneczne poranki?

Kto przy lesie powtykał sasanki?

Ref. Wiosno, wiosno,

powiedz mi.

Wiosno, wiosno,

czy to ty? /2x

 

Wiosno, wiosno?

– Tak, to ja!

A dla ciebie

uśmiech mam.

 

Nauczymy się również wierszyka pt. „Co się dzieje wiosną”

autorstwa B. Formy

Kiedy zima odchodzi,
słońce mocniej przygrzewa.
Rośnie trawa zielona,
widać pąki na drzewach.

Powiewa ciepły wietrzyk,
opowiada o wiośnie.
Tańczą chmurki na niebie,
ptaki śpiewają radośnie
.