MARZEC 2024 – zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
TEMATYKA TYGODNIOWA:
Recepta na zdrowie (04.03–08.03.)
Kiedyś i dziś (11.03.–15.03.)
Na tropach wiosny (18.03.–22.03.)
Radosna Wielkanoc (25.03.–27.03.)
Tydzień 1: RECEPTA NA ZDROWIE
- dzieci wzbogacają wiedzę na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji
- rozumieją konieczność systematyczności w zakresie czynności higienicznych oraz powtarzalności w określonych sytuacjach
- są wdrażane do samokontroli i dbałości o czystość własnego ciała oraz estetykę wyglądu
- doskonalą umiejętność rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu
- rozwijają umiejętność czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
- próbują porządkować przedmioty według długości – wzrastająco i malejąco
- doskonalą umiejętność posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia oraz z punktu widzenia innej osoby
- dostrzegają znaczenie liter, cyfr i numeracji w życiu codziennym
- doskonalą umiejętność uważnego słuchania i wykonywania poleceń
- są wdrażane do systematycznej dbałości o czystość przyborów łazienkowych
- doskonalą umiejętność dokładnego mycia zębów
- rozumieją znaczenie dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania
- kształtują umiejętność radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i okazywania ich w sposób akceptowany społecznie
Tydzień 2: KIEDYŚ I DZIŚ
- dzieci są wdrażane do korzystania z różnych źródeł, np. z książek, albumów oraz z nowoczesnej technologii jako źródła wiedzy, rozrywki, inspiracji
- próbują budować dłuższe wypowiedzi, uczą się wyrażać opinie i oceny oraz uzasadniać swoje wypowiedzi
- rozwijają zainteresowania techniczne
- doskonalą umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 9
- wyrażają ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
- doskonalą umiejętność czytania obrazów, nazywania symboli oraz tworzenia własnych znaków, nadawania im znaczenia
- rozwijają orientację w przestrzeni sieci kwadratowej
- doskonalą umiejętność rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)
- starają się kontrolować swoje zachowania podczas zabawy, pracy i odpoczynku
- próbują tworzyć konstrukcje płaskie i przestrzenne oraz kompozycje z różnorodnego materiału
- kształtują nawyk regularnego odpoczynku i systematycznego udziału w zabawach i ćwiczeniach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- przestrzegają zasad bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
- są wdrażane do przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek, higienę i bezpieczeństwo podczas korzystania z nowoczesnej technologii
Tydzień 3: NA TROPACH WIOSNY
- dzieci są wdrażane do prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz brania udziału w zabawach badawczych, stawiania hipotez i wyciągania wniosków
- poszerzają pojęcia związane ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody
- kształtują umiejętność wyrażania wiedzy i emocji dotyczących zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny
- starają się ilustrować zjawiska przyrodnicze poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową
- doskonalą umiejętność postrzegania książek jako źródła przyjemnych emocji, pasjonujących historii oraz wiedzy o świecie, dostrzegania znaczenia umiejętności czytania w codziennym życiu
- starają się odróżniać elementy świata fikcji od rzeczywistości
- porównują liczebność zbiorów
- doskonalą umiejętność posługiwania się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu
- rozwijają umiejętność samodzielnego dostosowania ubrania do pogody
- dostrzegają emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
- kształtują postawę zainteresowania i troski o przyrodę
- rozpoznają wartość obowiązkowości w wypełnianiu codziennych obowiązków
Tydzień 4: RADOSNA WIELKANOC
- dzieci wzbogacają wiedzę o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Wielkanocy
- są wdrażane do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
- kształtują umiejętność dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych
- próbują tworzyć i odczytywać szyfry według przyjętego kodu
- doskonalenie umiejętności dostrzegania, kontynuowania rytmów
- wzbogacają doświadczenia w zakresie mierzenia płynów
- starają się przestrzegać zasady i normy przyjęte w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
- kształtują umiejętność postrzegania własnej osoby, rozumienia swojej roli i wiążących się z nią zadań, jako członka rodziny (córka/syn, wnuczka/wnuczek, siostra/brat), grupy przedszkolnej
- próbują dokonać oceny swojego postępowania
- są wdrażane do dbania o higienę oraz kształtują umiejętność dostrzegania zagrożeń wynikających z jej nieprzestrzegania
- kształtują empatyczną postawę wobec osób potrzebujących pomocy
- przestrzegają zasad kulturalnego zachowania przy stole
W tym miesiącu uczymy się piosenki: „Kolorowe pisanki”
(słowa: Anna Bomba, muzyka: Miłosz Konarski)
1.Skacze, skacze zajączek – hop, hop, hop.
Chciałby złapać jajeczko – och, och, och.
Jajko z góry ucieka – ach, ach, ach.
Nagle wpada do kosza – tak, tak, tak.
Ref. Będą piękne pisanki,
kolorowe kraszanki.
Niebieskie i czerwone,
kropkami ozdobione. /x2
2.Skacze, skacze zajączek – hop, hop, hop.
Złapał małe jajeczko – och, och, och.
Chwycił pędzel i farby – ach, ach, ach.
I maluje pisankę – tak, tak, tak.
Ref. Będą piękne pisanki…
Poznajemy wiersz: „Pożegnanie Marzanny” A. Widzowskiej
Marzanno, Marzanno, zimowa panno
byłaś z nami zimę całą.
Nie spałaś, ale hasałaś, skakałaś,
śniegiem czasem sypałaś.
Na nartach i sankach z nami zjeżdżałaś,
mroźnym wiatrem też zawiałaś.
Radowaliśmy się wszyscy w koło
bo z tobą zima była wesoła.
Tak też mogliśmy sporty różne uprawiać
i w ciepłych ubrankach na podwórku się bawić.
Dzisiaj smutno żegnać cię,
bo już kończy zima się.
A wiosna się zaczyna.
Ustąp więc nasza panno słomiana,
bo pani w zieleni czeka przybrana.