LISTOPAD – zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

TEMATYKA TYGODNIOWA:

Mała i duża Ojczyzna (03.11–07.11.)

Ja i moje ciało (10.11.–14.11.)

Przygotowania do zimy (17.11.–21.11.)

Odczytaj wiadomość (24.11.–28.11.)

 

Tydzień 1: MAŁA I DUŻA OJCZYZNA

  • wzbogacają wiadomości n/t krajobrazu wiejskiego i miejskiego
  • kształtują umiejętność opisu ilustracji, poznają wybrane typy domów
  • rozpoznają i nazywają wybrane zwierzęta hodowlane i ich odgłosy
  • rozwijają ciekawość poznawczą poprzez eksperymentowanie
  • rozwijają umiejętność wypowiadania się na forum grupy
  • próbują rozpoznać i nazwać emocje związane ze wspólnym przeżywaniem święta narodowego
  • kształtują więź z rodziną, przedszkolem, swoją miejscowością
    i najbliższymi okolicami
  • nabywają poczucie przynależności narodowej
  • kształtują właściwy stosunek do symboli narodowych (godło państwowe, hymn, flaga)

 

Tydzień 2: JA I MOJE CIAŁO

  • dzieci rozpoznają i nazywają wybrane części ciała
  • rozwijają umiejętność rozumienia i stosowania się do prostych instrukcji
  • doskonalą umiejętność określania emocji
  • rozwijają swoją kreatywność, twórczość oraz wrażliwość zmysłową
  • kształtują umiejętność rozróżniania stron: lewej i prawej
  • rozwijają umiejętność przeliczania
  • próbują wypowiadać się na temat swoich mocnych stron
  • rozwijają swoją sprawność motoryczną
  • starają się współpracować przy tworzeniu i konstruowaniu
  • zacieśniają więzi rówieśnicze
  • kształtują pozytywne zachowania i postawy społeczne

 

Tydzień 3: PRZYGOTOWANIA DO ZIMY

  • dzieci poznają sposoby zwierząt na przetrwanie zimy oraz znaczenie snu i odpoczynku
  • wzbogacają wiadomości n/t zwierząt mieszkających w lesie
  • rozwijają umiejętności językowe poprzez dzielenie na sylaby i tworzenie zdrobnień
  • poznają przysmaki niektórych zwierząt leśnych
  • wzbogacają słownictwo określające odczucia dotykowe
  • rozwijają wrażliwość muzyczną przez zabawy z muzyką klasyczną
  • kształtują umiejętność przeliczania i klasyfikowania
  • poznają zasady dokarmiania ptaków
  • próbują wskazać różnice i podobieństwa w wyglądzie zwierząt
  • kształtują umiejętność porównywania trybu życia zwierząt (na przykładzie niedźwiedzia i wróbla)
  • dbają o porządek na stanowisku pracy
  • rozwijają umiejętność pracy w zespole
  • kształtują empatię i szacunek do wyborów i przyzwyczajeń innych osób
  • są uwrażliwiane na zimowe potrzeby zwierząt leśnych

 

Tydzień 4: ODCZYTAJ WIADOMOŚĆ

  • dzieci próbują ilustrować zdarzenia, pojęcia, zjawiska oraz emocje poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową
  • poznają sposoby komunikowania się na odległość
  • doskonalą umiejętność rozpoznawania kolorów
  • rozwijają zdolności plastyczne
  • kształtują umiejętność wypowiadania się oraz skupienia uwagi
  • rozwijają empatię oraz umiejętność rozpoznawania i określania emocji u siebie oraz innych osób
  • poznają czynność dokonywania zakupu na przykładzie kupowania znaczka pocztowego
  • nabywają umiejętność rozpoznawania, odtwarzania i kontynuowania regularności w ciągu elementów
  • są uwrażliwiane na konieczność przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spaceru
  • poznają wybrane sposoby komunikowania się zwierząt między sobą, rozwijanie umiejętność obserwacji, kształtują empatyczny i życzliwy stosunek wobec zwierząt

 

W tym miesiącu uczymy się piosenki: „Moja wesoła rodzinka”

(słowa: S. Karaszewski,  muzyka: T. Strąk)

1.My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
My jak palce jednej dłoni!
 
Ref. Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
 
2.Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo ma mama wielkie serce!
 
Ref. Mama, tata, siostra, brat…
 
3.Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
 
Ref. Mama, tata, siostra, brat…

 

Poznajemy wiersz: „Barwy ojczyste” autorstwa Cz. Janczarskiego

Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel – serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste