LISTOPAD – zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
Categories :
TEMATYKA TYGODNIOWA:
Mała i duża Ojczyzna (03.11–07.11.)
Ja i moje ciało (10.11.–14.11.)
Przygotowania do zimy (17.11.–21.11.)
Odczytaj wiadomość (24.11.–28.11.)
Tydzień 1: MAŁA I DUŻA OJCZYZNA
- wzbogacają wiadomości n/t krajobrazu wiejskiego i miejskiego
- kształtują umiejętność opisu ilustracji, poznają wybrane typy domów
- rozpoznają i nazywają wybrane zwierzęta hodowlane i ich odgłosy
- rozwijają ciekawość poznawczą poprzez eksperymentowanie
- rozwijają umiejętność wypowiadania się na forum grupy
- próbują rozpoznać i nazwać emocje związane ze wspólnym przeżywaniem święta narodowego
- kształtują więź z rodziną, przedszkolem, swoją miejscowością
i najbliższymi okolicami - nabywają poczucie przynależności narodowej
- kształtują właściwy stosunek do symboli narodowych (godło państwowe, hymn, flaga)
Tydzień 2: JA I MOJE CIAŁO
- dzieci rozpoznają i nazywają wybrane części ciała
- rozwijają umiejętność rozumienia i stosowania się do prostych instrukcji
- doskonalą umiejętność określania emocji
- rozwijają swoją kreatywność, twórczość oraz wrażliwość zmysłową
- kształtują umiejętność rozróżniania stron: lewej i prawej
- rozwijają umiejętność przeliczania
- próbują wypowiadać się na temat swoich mocnych stron
- rozwijają swoją sprawność motoryczną
- starają się współpracować przy tworzeniu i konstruowaniu
- zacieśniają więzi rówieśnicze
- kształtują pozytywne zachowania i postawy społeczne
Tydzień 3: PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
- dzieci poznają sposoby zwierząt na przetrwanie zimy oraz znaczenie snu i odpoczynku
- wzbogacają wiadomości n/t zwierząt mieszkających w lesie
- rozwijają umiejętności językowe poprzez dzielenie na sylaby i tworzenie zdrobnień
- poznają przysmaki niektórych zwierząt leśnych
- wzbogacają słownictwo określające odczucia dotykowe
- rozwijają wrażliwość muzyczną przez zabawy z muzyką klasyczną
- kształtują umiejętność przeliczania i klasyfikowania
- poznają zasady dokarmiania ptaków
- próbują wskazać różnice i podobieństwa w wyglądzie zwierząt
- kształtują umiejętność porównywania trybu życia zwierząt (na przykładzie niedźwiedzia i wróbla)
- dbają o porządek na stanowisku pracy
- rozwijają umiejętność pracy w zespole
- kształtują empatię i szacunek do wyborów i przyzwyczajeń innych osób
- są uwrażliwiane na zimowe potrzeby zwierząt leśnych
Tydzień 4: ODCZYTAJ WIADOMOŚĆ
- dzieci próbują ilustrować zdarzenia, pojęcia, zjawiska oraz emocje poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową
- poznają sposoby komunikowania się na odległość
- doskonalą umiejętność rozpoznawania kolorów
- rozwijają zdolności plastyczne
- kształtują umiejętność wypowiadania się oraz skupienia uwagi
- rozwijają empatię oraz umiejętność rozpoznawania i określania emocji u siebie oraz innych osób
- poznają czynność dokonywania zakupu na przykładzie kupowania znaczka pocztowego
- nabywają umiejętność rozpoznawania, odtwarzania i kontynuowania regularności w ciągu elementów
- są uwrażliwiane na konieczność przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spaceru
- poznają wybrane sposoby komunikowania się zwierząt między sobą, rozwijanie umiejętność obserwacji, kształtują empatyczny i życzliwy stosunek wobec zwierząt
W tym miesiącu uczymy się piosenki: „Moja wesoła rodzinka”
(słowa: S. Karaszewski, muzyka: T. Strąk)
1.My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
My jak palce jednej dłoni!
Ref. Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
2.Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo ma mama wielkie serce!
Ref. Mama, tata, siostra, brat…
3.Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
Ref. Mama, tata, siostra, brat…
Poznajemy wiersz: „Barwy ojczyste” autorstwa Cz. Janczarskiego
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel – serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste
